1112

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

عینک‌های ویژه‌ای که به آدم‌های کوررنگ کمک می‌کنند رنگ‌ها را طبیعی‌تر ببینند

کسانی که بیماری کوررنگی دارند، قادر به دیدن یک یا برخی از رنگ‌ها نیستند. آنها به صورت کامل یا نسبی، رنگ‌دانه‌های لازم برای حس کردن برخی از طول موج‌های نور را در سلول‌های مخروطی شبکیه‌ چشم ندارند.

و جالب‌تر این است که بسیاری از آنها، اصولا از کوررنگی خود بی‌اطلاع هستند تا اینکه به صورت تصادفی یک آزمایش کوررنگی را انجام بدهند.

کوررنگی یک بیماری ارثی وابسته به کروموزوم X مغلوب است که در مردان بیشتر دیده شده و تقریباً همیشه از مادر به پسر به ارث می‌رسد.

مدتی‌ است که در اینترنت ویدئوهایی منتشر می‌شود که در آنها حس و حال مردهایی که عینک‌های ویژه‌ای بر چشم می‌زننند که به بهبود دید رنگی آنها کمک می‌کند، نمودار است.

در این میان عینک‌های شرکت EnChroma شاخص هستند، آنها بر اساس فرمول‌های ریاضی برای بهبود دید رنگی درست شده‌اند و در عدسی‌های آنها از ۱۰۰ سطح پوششی با نسبت‌های مخصوص استفاده شده، تا بتوانند دید درست را القا کنند.

یکی از ویدئوهای جالب از فردی به نام آرون-ویلیامز-مله گرفته شده است. او را در حالی می‌بینیم که در ساحلی در ویرجینیا، برای اولین بار این عینک را به چشم زده است. بالافاصله بعد از دید محیط پیرامون با عینک، او را می‌بینیم که نخست خشک‌اش می‌زند. او تازه می‌تواند رنگ‌ها را آنگونه که آدم‌های سالم از نظر دید  رنگی می‌بینند، مشاهده کند. او حالا دیگر می‌تواند رنگ گل‌ها و چمن و تی‌شرت آدم‌ پهلویی را به درستی ببیند.

8-18-2015 10-07-06 AM

از آنجایی که کورنگی معمولا اختلال چندانی در زندگی آدم‌ها ایجاد نمی‌کند، برخلاف بیماری‌های دیگر مثل اختلال شنوایی یا اختلال حدت بینایی، تلاش همه‌گیر در جهت اصلاح آن صورت نگرفته بود.

کوررنگی اصلا یک اختلال نادر نیست. اگر جمعیت ایران را ۷۰ میلیون نفر در نظر بگیریم، حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مردان ایران درجاتی از کوررنگی را دارند و حدود ۱۷۵ هزار زن کوررنگ هم داریم.

حالا تصور کنید که بشود با فناوری ویژه این عینک به دسته بزرگی از این افراد کمک کرد و بعد بازار بزرگ این محصول را در نظر بگیرید!

8-18-2015 10-06-19 AM

توجه داشته باشید که کوررنگی از نظر بالینی انواع و درجات مختلفی دارد، بعضی‌ها کاملا کوررنگ هستند، اما کوررنگی برخی نسبی است، مثلا فقط نورر زرد-سبز یا آبی-زرد را نمی‌توانند ببینند. (دی کروماسی)

معمولا انواع نسبی کوررنگی به لنزهای اصلاحی پاسخ خوبی می‌دهند.

شما می‌توانید به صورت آنلاین، کوررنگی یا سالم بودن دید رنگی خود را با مراجعه به این صفحه آزمایش کنید.


در حالی که اصلاح نسبی کوررنگی با هزینه کردن چندصد دلار امکان‌پذیر شده، وقتی داشتم سطور بالا را می‌نوشتم به این فکر می‌کردم که ای کاش، دید کژ و معوج آدم‌ها از واقعیات را هم می‌شد با عینکی اصلاح کرد.

عینک‌های ویژه‌ای که به آدم‌های کوررنگ کمک می‌کنند رنگ‌ها را طبیعی‌تر ببینند