1120

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

استارتاپ ۹ میلیارد دلاری سیلیکون ولی در جدال با سازمان غذا و دارو آمریکا

ترانوس، استارتاپی به ارزش ۹ میلیارد دلار که طی یک سال گذشته رشدی چشمگیر را در سیلیکون ولی تجربه کرده، حالا تحت اتهامات سنگینی، باید به سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) پاسخگو باشد. بنا به گزارش وال استریت ژورنال، مامورین و بازرسین FDA، کاملا سرزده به آزمایشگاه های ترانوس رفتند تا نگرانی های شان را از بابت متود تست خون این شرکت برطرف نمایند.

تاکنون، FDA فقط یک مورد از ۱۰۰ تست به عمل آمده برای هرپس را تایید کرده است و باقی در صف انتظار مانده اند. با وجود مشکلات مشاهده شده، ترانوس از انجام تست خاص خود ممنوع شده و صرفا کمپانی باید با سرنگ و سوزن، همانند دیگر آزمایشگاه ها به انجام تست خون بپردازد و به عبارتی ترانوس ۹ میلیاردی، دیگر هیچ تفاوتی با آزمایشگاه های عادی ندارد.

یکی از انگیزه های الیزابت هولمز از تاسیس ترانوس، ترسی بود که از سرنگ و سوزن داشت. اما حالا، یکی از کارکنان ارشد پیشین شرکت می گوید از میان انبوه نمونه ها، تنها ۱۵ مورد روی ماشین مخصوص شرکت با نام ادیسون تست گرفته می شود. بیش از ۶۰ نمونه با ماشین های عادی به وسیله یک قطره خون رقیق شده از سر انگشت کار می کند و ۱۳۰ مورد نیز با استفاده از سوزن و سرنگ و گرفتن چند میلی لیتر تهیه شده که در تضاد کامل با استانداردهای هولمز و ترانوس است.

این کارمند سابق ترانوس می گوید نمونه های خون رقیق شده مشکل ایجاد می کنند و دقت کافی را ندارند، بنابراین نتیجه به عمل آمده اصلا نمی تواند دقیق باشد. برای مثال، چندی پیش طی یک تست، میزان پتاسیوم خون به قدری برآورد شد که برای انسان کاملا کشنده است. با این حال دستوراتی که در جهت پوشش ضعف ادیسون از سوی مدیران به کارمندان اعلام می شد، باعث نگرانی کارکنان نسبت به زیر پای گذاشتن قوانین فدرال شد.

با این حال، پس از انتشار مطلب در وال استریت ژورنال، ترانوس مدعی شد که اظهار نظر کارمند سابق شرکت از روی عصبانیت بوده و وی از کارکنان بی تجربه ترانوس بوده است. در این بیانیه آمده که آن ها بیش از هزار صفحه از مستندات خود را برای اثبات دقت تست های شان برای وال استریت ژورنال خواهند فرستاد و علاوه بر این، یکی از دستگاه های تخصصی تست خون نیز برای انجام تست در دسترس خبرنگاران قرار خواهد گرفت اما وال استریت ژورنال آن را رد کرده است. این روزنامه مدعی شده که از ماه آوریل تاکنون درخواست بازدید از ترانوس را داشته اما اجازه آن تاکنون صادر نشده است.

در هر صورت، ترانوس یکی از ستاره های کنونی سیلیکون ولی به حساب می آید که با معرفی تستی متفاوت، شناسایی بیماری ها را ساده تر کرده و قیمت تمام شده اعمال پزشکی را کاهش داده است، اما حالا این گزارش نگرانی های بسیاری را نسبت به عملکرد صحیح تکنولوژی الیزابت هولمز بر می انگیزد.

استارتاپ ۹ میلیارد دلاری سیلیکون ولی در جدال با سازمان غذا و دارو آمریکا