1142

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

IMDB.COM بیست و پنج ساله شد

بعضی از سایت‌های باسابقه ایرانی به فعالیت بیشتر از یک دهه خود می‌نازند، اما جالب است بدانید که سایت‌هایی هم وجود دارند که تاریخچه فعالیت‌شان حتی از عمر اینترنت هم بیشتر است!

 به گزارش یک پزشک، یکی از این سایت‌ها IMDB است. این سایت را تقریبا همه علاقه‌مندان دنیای سینما می‌شناسند و ما به صورت استاندارد، وقتی می‌خواهیم در مورد فیلمی بنویسیم، به این سایت ارجاع می‌دهیم.
مرور سابقه سینمایی بازیگران و کارگردان‌ها و دیگر عوامل فیلم‌ها با IMDB بسیار آسان می‌شود.

چند روز پیش مصادف بود با ۲۵ مین سال شروع به کار IMDB. جالب است بدانید که IMDB از ۱۷ اکتبر سال ۱۹۹۰ کار خود را شروع کرده است.اما چطور چنین چیزی ممکن است؟چون در آن زمان که اصولا خبری از اینترنت و مرورگرهای اینترنتی به سبک امروزی نبود؟پاسخ بسیار ساده است و شاید شماری از شما توانسته باشید به نوعی آن را حدس بزنید.

مؤسس IMDB -آقای کُل نیدهام- هم در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۰ انجام داده بود به این نکته اشاره کرده است.
او در واقع در این زمان اسکریپت‌هایی نوشت که به یاری آن کاربران شبکه‌های گفتگوی الکترونیک USENET می‌توانستند، در فهرست‌های ایجاد شده توسط او جستجو کنند.

آقای نیدهام پیش از این تاریخ شروع به گردآوری فهرست‌های از نام بازیگران و آثار سینمایی آنها کرده بود.

کاری که او در ۱۷ اکتبر سال ۱۹۹۰ کرد، در واقع عمومی کردن این فهرست‌ها و امکان جستجو همه در این دیتابیس‌ها بود.

در تابستان سال ۱۹۹۳، سایت IMDB جزو صد سایت نخستی بود که آنلاین شد.

مسلما سایت کنونی IMDB تفاوت بسیاری با آن دیستابیس‌های قابل جستجو پیدا کرده است، اما مسلما چنین سابقه قدمتی IMDB را بسیار متمایز از رقبای خود می‌کند.

از نقطه نظر شخصی یادم می‌آید که نخستین باری که سایت IMDB را دیدم، به روزهای اول کاربری اینترنتی‌ام برمی‌گشت، یادم می‌آید که توصیف سایت IMDB را در مجله «وب» خوانده بودم. در آن زمان که خبری از گوگل نبود، عادت داشتم که آدرس‌های اینترنتی را از مجلات جمع‌آوری می‌کردم و در فرصت محدودی که داشتم به آنها سر می‌زدم.

IMDB چنان که افتد و دانی در ایران به صورت نیم‌سوز قابل دسترسی است و ما هنوز که هنوز است نتوانسته‌ایم برای فیلم‌های و سریال‌های ایرانی علیرغم تلاش چند سایت، دیتابیسی دقیق و فراگیر به سبک IMDB بسازیم.

IMDB.COM بیست و پنج ساله شد