1207

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

سرفس فون و اجرای نرم افزار های Win32 در بستر کانتنیوم!

شایعات مربوط به سرفس فون همزمان با گمانه زنی های مربوط به لومیا ۹۵۰ و ۹۵۰ اکس ال جان گرفتند. این شایعات رفته رفته قوت گرفتند تا جایی که شخصی در حین مصاحبه با پانوس پانای، طرح اولیه سرفس فون را که در حال فرم گیری در یک دستگاه بود، رویت کرد! حال اما موضوع دیگری در رابطه با سرفس فون مطرح شده که طبق آن، سرفس فون خواهد توانست نرم افزار های تحت دسکتاپ را توسط کانتنیوم اجرا کند.


می دانیم که کانتیوم یکی از برجسته ترین ویژگی ها و خواص لومیا های جدید مایکروسافت است، همچنین می دانیم که این ویژگی می تواند اپلیکیشن های یونیورسال را دقیقا به سان رایانه دسکتاپ ویندوزی، اما در بستر ویندوز ۱۰ موبایل و یکی از گوشی های لومیا ۹۵۰ و ۹۵۰ اکس ال در اختیار کاربر قرار دهد. در پختگی و فوق العاده بودن این قابلیت هیچ شکی نیست، اما موضوع اینجاست که استور مایکروسافت کمی می لنگد!. تصور کنید در کنار ۶۵۰ هزار اپلیکیشن استور ویندوز ۱۰، اگر بتوان اپلیکیشن های X86 تحت دسکتاپ را هم توسط قابلیت کانتنیوم در گوشی اجرا کرد، چه می شود؟ لازم است بدانید که هم اکنون حدود ۷ میلیون نرم افزار x86 تحت دسکتاپ برای پلتفرم ویندوز وجود دارد!

معاونت بخش توسعه پلتفرم ویندوز، Kevin Gallo در رویدادی موسوم به Connect2015، پاسخی ناقص و ناکامل در این باره داده است. یکی از کاربران دیگر در توییتر، به این پاسخ کوین اینگونه اشاره کرده است:

آیا بستر کانتنیوم در گوشی ها قادر خواهد بود اپلیکیشن های Win32 را هم پشتیبانی کند؟ Kevin Gallo در رویداد Connect2015 گفته که به دنبال یک چنین امکانی هستند (یعنی در حال کار روی آن هستند)
کوین پاسخ قانع کننده و کاملی نداده است ولی در حال حاضر می توان حدسیاتی را مطرح کرد. مایکروسافت قبلا، به همراه پروژه های ایلندوود و آستوریا، پروژه ها و پل های برنامه نویسی دیگری هم معرفی کرده است. یکی از این پل ها، پروژه Centennial است. هدف این پل کمک به توسعه دهندگان در راستای تبدیل نرم افزار های Win32 تحت دسکتاپ، به یک اپلیکیشن قابل اجرا در بستر مدرن ویندوز است، به طوری که بتوان آن ها را در استور قرار داده و کاربران بتوانند آن ها را از استور دانلود و نصب و استفاده کنند.

البته نکته ای که در رابطه با نرم افزار های تحت دسکتاپ تبدیل شده وجود دارد، این است که این دست اپلیکیشن ها، علی رغم قرار گیری در استور واحد ویندوز ۱۰، تنها روی دستگاه های دارای معماری پردازنده x86، قابل نصب هستند. به عنوان مثال این اپلیکیشن ها فقط در لپ تاپ و رایانه دسکتاپ نصب خواهد شد، و یا هر دستگاه دیگری که از پردازنده های اینتل (x86) بهره می برد، و چون گوشی های فعلی و در راس آن ها لومیا ۹۵۰ اکس ال و پرادر کوچک ترش، از پردازنده های ARM بهره می برند، نخواهند توانست نرم افزار های تبدیل شده توسط پل نرم افزاری Centennial را اجرا کنند، حال سوالی که پیش می آید این است که پس چه گوشی خواهد توانست این اپلیکیشن های دسکتاپی تبدیل شده را توسط کانتیوم ارایه دهد؟

برای پاسخ به این سوال باید قبول کنیم که سرفس فون یک دستگاه حقیقی بوده و در حال ساخت و توسعه است. شایعات حاکی از آنند که سرفس فون یک پردازنده اینتل با معماری x86 خواهد داشت، پس پاسخ سوال ما اینگونه روشن می شود، یعنی چون سرفس فون از پردازنده های x86 بهره می برد، می تواند اپلیکیشن های دسکتاپی تبدیل شده را در بستر کانتیوم، در اختیار کاربر قرار دهد. اما این همه قضیه نیست، در این مقطع زمانی که اطلاعات چندانی در دست نداریم، پاسخ دادن به سوالاتی مانند این که “آیا اپلیکیشن های دسکتاپی تبدیل شده، در خود گوشی هم اجرا خواهند شد یا فقط توسط کانتیوم قابل اجرا هستند؟” کمی دشوار و البته ناممکن است، زیرا یکی از خواص اپلیکیشن های دسکتاپی این است که به صفحه نمایش های بزرگ نیاز دارند، بنابراین نمی توان از آن ها در صفحه نمایش کوچک سرفس فون استفاده کرد. اما فرضیه دیگری هم وجود دارد! می دانیم که بستر یونیورسال می تواند صرف نظر از اندازه و رزولوشن صفحه نمایش، اپلیکیشن ها را در هر دستگاهی قابل استفاده کند، از گوشی ۴ اینچی گرفته تا سرفس هاب ۵۰ اینچی! بنابراین می توانیم فرض کنیم که در روند تبدیل نرم افزار های دسکتاپی، به یک اپلیکیشن استور، احتمالا ابزاری برای تغییر شکل، تغییر اندازه، مقیاس پذیری و انعطاف پذیری رابط گرافیکی در اختیار توسعه دهنده قرار خواهد داشت، تا بتواند اپلیکیشن را برای صفحه نمایش های کوچک هم بهینه کند. همانطور که می بینید، این فرضیه ها موضوع را بسیار پیچیده می کنند، بنابراین بیش از این به آن ها نمی پردازیم و اجالتا برای جلوگیری از پیچیدگی و کلافگی، مصلحت است که منتظر روز های آینده و اخبار قطعی بیشتر بمانیم!

خلاصه اینکه به احتمال بسیار زیاد، سرفس فون دارای پردازنده x86 است و این توانایی را دارد که نرم افزار های دسکتاپی تبدیل شده را در بستر کانتنیوم اجرا کند. با اطلاعات فعلی همین جمله کافیست و لازم نیست که به شایعات و پیچیده گی های موجود دامن بزنیم. مطمئنا اخبار و اطلاعات بیشتری در روز های آینده منتشر خواهند شد، و اگر کمی با سازو کار پروژه Centennial آشنا شویم،

سرفس فون و اجرای نرم افزار های Win32 در بستر کانتنیوم!