1226

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

پژوهشگران فرانسوی موفق به ساخت باتری های سدیمی با فرمت استاندارد 18650 شدند

تیمی از پژوهشگران فرانسوی اخیرا گامی بزرگ را برای شارژ دستگاه ها با استفاده از باتری های قابل شارژ مجدد برداشته اند. باتری ابداعی توسط این گروه از ماده ای ساخته شده که به وفور در طبیعت یافت می شود و به مراتب ارزان تر لیتیوم است.

این باتری با استفاده از یون های سدیم ساخته شده و همانند انواع تولید شده برای دستگاه های لپ تاپ، چراغ قوه های ال ای دی و باتری تسلای مدل اس فرمت استاندارد 18650 را دارد.

جین-ماری تاراسکان یکی از شیمی دان های مرکز پژوهش های علمی فرانسه در این باره اظهار داشته، در ساخت باتری سدیمی-یونی رونمایی شده مستقیما از تکنولوژی لیتیوم-یون الهام گرفته شده است.

به بیان دیگر، یون های سدیم همانند یون های لیتیوم در جریان فرایند شارژ، از طریق مایع درون باتری از یک الکترود به سمت الکترود دیگر حرکت می کنند و بدون آنکه تغییری را در مواد به کار گرفته شده درون آن انجام دهند، این چرخه را بارها و بارها تکرار می کنند.

پژوهشگرانی که این آزمایش را انجام داده اند از مواد خاص به کار رفته در این باتری ها تحت عنوان اسرار کاری یاد کرده اند اما باید این نوید را به شما بدهیم که عملکرد نمونه اولیه از باتری ساخته شده بسیار نوید بخش بوده است.

لویک سیمونین یکی از محققین مشارکت کننده از آزمایشگاه نوآوری برای ارائه تکنولوژی های انرژی های نوین فرانسه در این باره گفت: تراکم انرژی این باتری ها با انواع خاصی از باتری های لیتیوم یونی نظیر باتری های فسفات لیتیوم-یون قابل مقایسه است.

گفتنی است که لیتیوم در قیاس با سدیم سبک تر بوده و انرژی بیشتری تولید می کند، اما این عنصر بسیار نادر است در حالی که سدیم به وفور یافت می شود و حدودا 2.6 درصد از پوسته زمین را تشکیل می دهد.
تیم محققین مشارکت کننده در این پروژه ابراز امیدواری کرده که به زودی باتری های سدیمی-یونی اش را به بازار ارائه کند که می توان از آنها در طیف گسترده ای از موارد استفاده نمود.

سیمونین در ادامه می گوید: فرمت 19650 به ما امکان می دهد که ایده مفهومی مان را به اثبات برسانیم و عملکرد باتری های تولیدی خود را با مواردی که فرمت مشابه به این دارند مقایسه نماییم اما فرمت های دیگر از این باتری ها که مصارفی غیر از لپ تاپ ها و چراغ قوه دارند هنوز هم طراحی نشده اند.

پژوهشگران فرانسوی موفق به ساخت باتری های سدیمی با فرمت استاندارد 18650 شدند