1299

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

گوگل در اولین هفته سال جدید میلادی بیش از 12 میلیون لینک را از نتایج جستجویش حذف کرده است

به طور حتم تک تک شما بارها در انتهای صفحه نتایج جستجوی گوگل با عبارتی مشابه این که «تعدادی لینک به دلیل قانون کپی رایت هزاره دیجیتال از نتایج جستجو حذف شده اند» مواجه گشته اید. بسیاری از این لینک ها دسترسی به محتوای غیرمجاز و یا ناقض حقوق حق مالکیت معنوی را فراهم می کنند و گوگل تلاش می نماید جلوی انتشار آنها را بگیرد. نبرد با توزیع محتوای دزدی هر سال دشوارتر می شود. چرا که انتشاردهندگان و دریافت کنندگان این قبیل محتواها هر سال هوشمندتر و حرفه ای تر شده و ردیابی آنها سخت تر می گردد.

با این وجود باز هم حجم بسیار بالایی از این گونه لینک ها در فهرست نتایج جستجوی گوگل به نمایش درمی آیند،‌ که البته این به معنی همکاری گوگل برای نشر آنها نیست. ماهیت سرویس جستجوی کمپانی ساکن مانتین ویو ذخیره و دسته بندی لینک ها بدون توجه به محتوای آنها است. برای بسیاری از کاربران گوگل همان اینترنت به حساب می آید، در نتیجه درخواست برای حذف لینک هایی که قانون کپی رایت را نقض می کنند هم هر سال بیشتر و بیشتر می شود.

با این که در هر حال با صرف وقت و داشتن تجربه باز هم می توان به سایت های نقض کننده کپی رایت دسترسی یافت، اما به طور معمول این حذف لینک ها توسط گوگل، دسترسی بخش عمده ای از کسانی که به دنبال چنین محتواهای غیر مجازی هستند را مسدود می کند. بنابراین عجیب نیست که شاهد باشیم آمار حذف لینک ها همه ساله به شکلی تصاعدی افزایش می یابد. به عنوان نمونه در هفته اول سال 2012 تنها 274 هزار درخواست حذف لینک به دست گوگل رسیده بود. این رقم در سال قبل به 7.8 میلیون لینک رسید و هفته اول سال جدید نیز رکورد 12 میلیون درخواست قابل اقدام را به ثبت رساند.

بخش عمده ای از این درخواست ها مربوط به سایت های تورنتی می شود که بیش از همه فایل های موسیقی و فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی را به صورت غیرمجاز و بدون رعایت حق پخش در اختیار عموم قرار می دهند.

هر درخواست در کمتر از ۶ ساعت توسط گوگل بررسی و در صورت صحت به حذف آن از نتایج جستجو اقدام می شود. گوگل بعد از حذف هر لینک به ارسال کننده آن اطلاع می دهد تا در صورت بروز اشتباه بتواند به این امر اعتراض کند. از آنجا که بیشتر این لینک های حذف شده مربوط به سرویس های مبتنی بر تورنت یا سایت های ذخیره‌ سازی اطلاعات می شود، مدیران سایت ها کمتر خود را به دردسر پیگیری این حذف لینک ها می اندازند و عملاً اجازه می هند اهالی مانتین ویو به جای آنها بر مجاز یا نامجاز بودن محتوای ذخیره شده در سایتشان نظارت کنند.

گوگل در اولین هفته سال جدید میلادی بیش از 12 میلیون لینک را از نتایج جستجویش حذف کرده است