1331

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

اوراکل بالاخره به حذف افزونه جاوای خود در مرورگرها رضایت داد

کمپانی اوراکل در حال برداشتن آخرین قدم ها برای حذف کامل افزونه جاوای خود از مرورگرها است. این افزونه در دهه 90 میلادی به منظور افزودن برخی قابلیت های اپلیکیشن مانند به مرورگرهای اینترنتی رونمایی شد، اما در سال های اخیر به جهت نقص های فراوان امنیتی و پذیرایی احسن از بدافزارها بیشتر به بلای جان کاربران و پتشیبانان IT در شرکت ها بدل شده است. در همین راستا بالاخره کمپانی مادر نیز به کنار گذاشتن این محصول قدیمی خود رضایت داده.


گوگل از سپتامبر در مرورگر کروم به پشتیبانی از اپلت های جاوا خاتمه بخشیده و مایکروسافت از ابتدای عرضه مرورگر اج روندی مشابه را در رابطه با این محصولش دنبال کرده. با این وجود اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس و سافاری اپل همچنان از این افزونه پشتیبانی می کنند، آن هم فقط برای عده معدودی از افراد که کماکان روی مرورگر خود نیاز مبرمی به اپلیکیشن های مبتنی بر افزونه ی مورد بحث  دارند.

در این میان موزیلا نیز اعلام کرده که تا پایان سال میلادی جاری به پشتیبانی از افزونه هایی مانند «سیلورلایت» و جاوا خاتمه خواهد داد. حالا خود کمپانی سازنده نیز قصد دارد بعد از انتشار JDK 9 (یا همان کیت توسعه دهندگان جاوا) افزونه مذکور را کنار بگذارد.

البته هنوز نمی توان با قاطعیت گفت که الحاقات تحت جاوا که برای مرورگرها توسعه یافته اند چه زمانی به طور کامل از صحنه اینترنت محو خواهند شد، اما آنهایی که در حال حاضر از کروم یا Edge استفاده می کنند، مدت هاست که این مرحله را پشت سر گذاشته اند.

کسب و کارهایی که هنوز از این افزونه در مرورگرهای باقی مانده بهره می برند، می توانند برای مدت کوتاهی به استفاده خود ادامه دهند، اما اوراکل در حال ارسال هشدارهایی جدی برای این کسب و کارهاست تا به دنبال راهکارهایی جایگزین باشند.

اوراکل بالاخره به حذف افزونه جاوای خود در مرورگرها رضایت داد