1341

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

پروژه Natick استارت خورد؛ مایکروسافت از این پس مراکز داده ای را در زیر آب خواهد ساخت

مایکروسافت امروز اعلام کرد که یک پروژه نو آورانه و جدیدی را با نام Natick آغاز کرده است. هدف اصلی این پروژه ایجاد مراکز داده در اقیانوس است، یعنی مایکروسافت از این پس می خواهد مراکز داده ای را در اعماق اقیانوس ها بسازد. این شرکت اعلام کرده که ساخت یک چنین مرکز داده ای در حدود ۹۰ روز زمان می برد و ضرری برای محیط زیست نخواهد داشت.

این شرکت اعلام کرده است که کپسول هایی را می سازد که سرور ها و سخت افزار ها را در آن جای خواهد داد و در اعماق اقیانوس ها مستقر می سازد، ردموندی ها اعلام کرده اند که این کار مزایایی برای مشتریان و خود شرکت دارد زیرا می توان سرویس ها را سریع تر از گذشته در اختیار مشتریان قرار داد و از طرفی هزینه نگهداری از آن در مقایسه با نسخه های زمینی کمتر خواهد بود و از این نظر نیز به صرفه تر است و می تواند خدمات را سریع تر ارائه کند. مایکروسافت اعلام کرده که چند وقت پیش به صورت آزمایشی این پروژه را آغاز کرده و یک مرکز داده به نام Leona Philpot (یکی از شخصیت های سری بازی های هیلو) را در کف اقیانوس آرام و با فاصله یک کیلومتری از ساحل مستقر ساخته و این مرکز داده از ماه اوت تا نوامبر سال ۲۰۱۵ به خوبی کار کرده است. این اقدام مایکروسافت از نظر تجاری یک حرکت مفید و پسندیده است زیرا باعث می شود هزینه ها کاهش یابند. اما این پروژه چه مزایایی برای مشتریان دارد؟

مایکروسافت این چنین توضیح می دهد:

میان جابه جایی داده از مبدا تا مقصد تاخیر دیده می شود و طی کردن این فاصله کمی طول می کشد. امروزه نیمی از جمعیت جهان در فاصله ۲۰۰ کیلومتری از اقیانوس ها زندگی می کنند، بنابراین قرار دادن مراکز داده در کف دریا که در مجاورت این جمعیت است می تواند باعث کاهش تاخیر در انتقال داده ها شود و از نظر پاسخ دهی به مراتب بهتر خواهد بود.

این کار ضرری برای محیط زیست ندارد

اما واقعاً قرار گیری این کپسول ها در زیر آب ضرری برای محیط زیست ندارد؟ مایکروسافت می گوید: هرگز! این شرکت اعلام کرده در تجربه ای که سال گذشته داشته به طور ویژه ای بر روی آسیب هایی که این کار (ساخت کپسول در زیر دریا) می تواند بر روی محیط زیست، به خصوص جانوران دریای داشته باشد تمرکز کرده که نتایج امیدوار کننده را به دست آورده است.

مایکروسافت افزود:

با به پایان رسیدن قانون مور، این گفته ها که کدام سرور در مرکز داده سخت افزار جدید و بهبود یافته دارد به طرز چشمگیری کاهش می یابند، بنابراین ما از وضعیتی که قرار است به وجود آید به عنوان یک فرصت استفاده می کنیم تا در زمینه مراکز داده ای انعطاف پذیر با عمر طولانی کار کنیم مراکز داده ای که کسی در سایت (محل استقرار) آن ها نیست و می توان بر روی آن ها برای مدت زمان طولانی حساب کرد و دوره عمر هر یک از این مراکز داده احتمالاً ۱۰ سال خواهد بود.

علاوه بر این ها، تمامی این مراکز داده قابل بازیافت هستند و هیچ انتشار آلودگی ندارند و از آب نیز به عنوان یک خنک کننده استفاده نخواهد شد.

پروژه Natick استارت خورد؛ مایکروسافت از این پس مراکز داده ای را در زیر آب خواهد ساخت