1385

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
1394/12/05 - مقالات

عناوین شغلی در صنعت وب

کریس کویر در سایت خودش دست به انتشار عناوین شغلی موجود در صنعت وب و دسته بندی آنها زده است.

در این مطلب دسته بندی هایی را که کریس کویر برای صنعت وب درنظر گرفته است را میخوانیم. شاید چنین مطالبی برای شرکت هایی که میخواهند با استخدام یک نفر، تمام تخصص هایی را که لازم دارند از وی بگیرند و باعث کاهش کیفیت کاری برنامه نویسان، و طراحان وب میشوند، خوب باشد.

ممکن است یک نفر چندین مهارت از عناوین ذکر شده را داشته باشد، اما تمرکز این عناوین شغلی برای شرکت های بزرگی است که میخواهند به صورت سازمان یافته شده تری کار کنند.

عناوین شغلی
طراح وب (Web Designer)

اگر کلمه طراح (Designer) در یک عنوان شغلی باشد، این منظور را میرساند که این کار طراحی است. و اما وجود کلمه وب در عنوان شغلی طراح وب به این خاطر است که توجه این عنوان شغلی بر روی وب است. طراح وب باید درک جزئی از HTML, CSS و جاوا اسکریپت داشته باشد.
Front End Developer

تمرکز این عنوان شغلی بر روی HTML, CSS و جاوا اسکریپت است. طراحی بخشی از این عنوان شغلی نیست، زیرا این کار به طراحی نیاز ندارد. بلکه فرد مورد نظر باید درک روشنی از HTML, CSS و JavaScript داشته باشد و بداند چگونه میتواند از این زبان ها در بهترین صورت استفاده کند.
UI Designer

این عنوان شغلی بیشتر در مورد طراحی است تا پیاده سازی. متخصص این حوزه باید با زبان های HTML و CSS تا حدی آشنا باشد.
UX Designer

تمرکز این حوزه بر روی مطالعه و تحقیق در مورد چگونگی استفاده کاربران از صفحات وب است. سپس با استفاده از نتایج بدست آمده، سایت را به صورتی بهینه میکند که کاربران تجربه بهتری (User experience) در استفاده از سایت داشته باشند.
طراحی تعاملی (Interaction Designer)

تمرکز این حوزه هم مانند UI Designer، طراحی است. اما با این تفاوت که توجه بیشتری بر روی اینکه عناصر چگونه استفاده میشوند دارد.
Art Director

افراد متخصص در این حوزه باید کیفیت کاری پروژه، رهبری طراحان دیگر و ارتباط با مشتریان را در صدر کارهای خود قرار دهند.
توسعه دهنده وب (Web Developer)

این شغل تمرکز بر روی زبان های سمت سرور و مختص وب مانند PHP, ASP, Ruby, Python و غیره دارد. همچنین مهارت های پایه ای در قسمت هایی مانند Database، JavaScript و HTML را باید داشته باشند.

این عنوان شغلی با Front End Developer کاملا متفاوت است، و توجه خیلی کمی بر روی نحوه کار کردن عناصر در صفحه وب دارد در حالی که توجه بیشتر آن بر روی برنامه نویسی سایت، ارتباط با دیتابیس، و مباحث امنیتی سایت است.

با نام های دیگری مانند Web Programmer یا Web Aplication Developer هم شناخته میشود.
Full Stack Developer

این شغل ترکیبی از برنامه نویسی سمت سرور و سمت کلاینت است. توسط این افراد میتوان ارتباطی بین برنامه نویسان سمت سرور و سمت کلاینت ایجاد کرد و یک نوع سرپرست محسوب میشود.
استراتژیست محتوا (Content Strategist)

این شغل بر روی پیاده سازی مستقیم سایت تاثیری ندارد. این شغل بر روی ساختار سایت، آنالیز داده ها، تغییر محتوای سایت و موارد مشابه کار میکند.
IT Technicain

این فرد با خود کامپیوتر کار میکند و فردی سخت افزاری است.
Dev Ops

متخصصان این شغل واسطی بین افراد IT و Developerها هستند. کارهایی مانند، نرم افزارهای سروری، کنترل نسخه، گسترش و تست سرورها و غیره را انجام میدهند.
مدیر پروژه (Product Manager)

افراد شاغل در این حوزه مانند یک مدیر تیم هستند و مسیر اصلی را مشخص کرده و سایت را به سوی پیشرفت هدایت میکنند.
نماینده مشتری (Customer Service Representative)

این عنوان شغلی ارتباط مستقیمی با مشتریان برای کمک به بهبود سایت دارند. بنابراین این افراد مشکلاتی که از دید مشتریان در پروژه دیده میشود را به مدیران پروژه گوشزد میکنند.
متخصصان SEO

این شاخه برای خود صنعتی جداگانه است که زیر شاخه های مربوط به خودش را هم دارد.
نتیجه گیری

ممکن است بتوان بعضی از مهارت های فوق را در یک دسته بندی جا داد، اما این مطلب این نکته را به ما یادآور میشود که استفاده از متخصصان هر حوزه باعث افزایش سطح کاری ما خواهد شد.

عناوین شغلی در صنعت وب