1397

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

مایکروسافت می خواهد دوران خوش دهه ۸۰ میلادی را تکرار کند

روزگاری بین سالیان ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ میلادی یا همان دهه ۸۰، مایکروسافت بزرگ ترین تصمیم خود را گرفت و شاید بتوان گفت که تا به امروز یک چنین تصمیمی را اتخاذ نکرده است. اما گویا به نظر می رسد که این شرکت در نظر دارد تا حرکتی مشابه را انجام دهد تا باز هم خود را به هسته دنیای رایانش تبدیل کند و می خواهد که با استفاده از سیاست های خود در ویندوز ۱۰ این کار را انجام دهد.

شاید بتوان گفت که هوشمندانه ترین تصمیمی که بیل گیتس در طول زندگی خویش اتخاذ کرده، به دهه ۸۰ میلادی باز می گردد. در آن دوران شرکت IBM و مایکروسافت با یکدیگر به توافق رسیدند تا در ساخت اولین رایانه شخصی شرکت IBM همکاری داشته باشند، شرکت IBM با مایکروسافت قراردادی بست که طبق آن، این شرکت باید از سیستم عامل DOS مایکروسافت در رایانه های شخصی تولیدی خود استفاده می کرد. IBM در سال ۱۹۸۱ اولین رایانه شخصی خود را تولید و عرضه کرد و خیلی زود توانست سر و صدای زیادی را ایجاد کرده و رایانه اپل ۲ را پشت سر بگذارد.

پس از موفقیت چشمگیر رایانه شخصی IBM، دیگر شرکت های سخت افزاری نیز به فکر ساخت رایانه های خود افتادند که از سخت افزار های به روز شده در آن ها استفاده شده بود اما همان سیستم عامل DOS مایکروسافت را داشتند، این شرکت ها قصد داشتند تا رقبای سر سختی را برای رایانه های IBM تولید کنند. همان طوری که گفته شد، این رایانه ها برای آن که بتوانند کار کرده و با رایانه های IBM رقابت کنند باید از سیستم عامل DOS استفاده می کردند و استفاده از این سیستم عامل یعنی همکاری با مایکروسافت و پرداخت هزینه لایسنس سیستم عامل DOS به مایکروسافت! پس از گذشت مدتی از فراگیر شدن سیستم عامل DOS، مایکروسافت به نقطه مرکزی دنیای رایانه های شخصی تبدیل شد و نقشی کلیدی را در انقلاب رایانه های شخصی ایفا کرد. حتی پس از آن که IBM از تولید رایانه های شخصی دست کشید و مایکروسافت نیز سیستم عامل ویندوز را عرضه کرد، باز هم مایکروسافت حکم مهم ترین عضو از دنیای رایانه ها را داشت و عامل اصلی فروش این صنعت شد.

امروز که این مقاله نوشته می شود، ۳۶ سال از دوران IBM و تصمیم مهم مایکروسافت می گذرد و حال می توان گفت که صنعت رایانش از رایانه های شخصی گذشته و اکنون وارد عصر موبایل شده است. آیفون های اپل و سیستم عامل اندروید شرکت گوگل اکنون در عصر موبایل حکمرانی می کنند و متاسفانه مایکروسافت در این انقلاب مهم جای چندانی ندارد و دیگر آن بازیگر اصلی نیست.

امروزه مایکروسافت جایگاه محکمی در صنعت موبایل ندارد و شاید دلیل اصلی علاقه مایکروسافت به فروش خدمات ابری و ارائه اشتراک های ماهیانه سرویس های مختلف همین باشد. این عدم ثبات مایکروسافت را مجبور کرده تا نو آوری داشته باشد و سرمایه گذاری های گسترده در سخت افزار های پیشرو مانند سرفس ها و هالولنز نیز نشان می دهند که مایکروسافت هر کاری که بتواند انجام می دهد تا ثبات خود را حفظ کرده و پیشرو باشد. در سال ۱۹۸۰ شرکتی مثل IBM بود که رایانه های شخصی را تولید کند اما امروزه حتی اگر یک چنین شرکتی وجود نداشته باشد که زمینه های جدید به مایکروسافت کمک کند، مایکروسافت خودش سخت افزار را تولید خواهد کرد.

برای ساخت آینده باید گامی مهم برداشت
آیفون های شرکت اپل و سیستم عامل اندروید شرکت گوگل دنیای موبایل را در دست گرفته اند و عرصه را بر دیگران تنگ ساخته اند، حتی آیفون ها توانسته اند به تنهایی کاری کنند که اپل تبدیل به با ارزش ترین شرکت جهان شود! اندروید شرکت گوگل نیز اکنون قدرتمند ترین سیستم عامل موبایل در سرتاسر جهان است که میلیارد ها کاربر و میلیون ها توسعه دهنده دارد.

متاسفانه مایکروسافت از قافله عقب مانده است اما همین موضوع باعث شده که مایکروسافت به فکر افتاده و نو آوری داشته باشد تا با وجود ضرر دهی بخش ویندوز فون، باز هم پول و ارزش خود را حفظ کرده و به اتفاقات بزرگی که می توانند بعد ها رخ دهند فکر کند و یا خودش آن ها را رقم زند. مایکروسافت تصمیم گرفته تا دستگاه هایی را تولید کند و می خواهد که جهانیان این دستگاه ها را ببینند. اکنون به دلیل سیر نزولی رشد رایانه های شخصی، مایکروسافت به دستگاه های علمی تخیلی بیشتری فکر می کند.

شاید بتوان گفت که جرقه های اولیه انجام این کار در سال ۲۰۱۲ در سر مایکروسافت زده شدند! در سال ۲۰۱۲ مایکروسافت برای اولین بار دستگاهی به نام سرفس را معرفی کرد و بعد ها نسخه کامل تری از آن را با نام سرفس پرو که یک لپ تاپ / تبلت هیبریدی بود را معرفی کرد. این شرکت سال گذشته نیز اولین لپ تاپ خود را با نام سرفس بوک معرفی کرد که همگی امروزه به الگو تبدیل شده اند.


اگر بخواهیم به آینده نگاه کنیم، باز هم مایکروسافت برای آن جا نیز فکر هایی کرده و هالولنز دقیقاً همان محصول علمی تخیلی آینده نگر مایکروسافت است. هالولنز اولین هدست واقعیت افزوده ای (یا ترکیب شده) است که در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته است و می تواند هالوگرام ها را به دنیای واقعی شما وارد کند.

نکته دقیقاً اینجاست! هالولنز و سرفس علاوه بر این که محصولات موفقی برای مایکروسافت هستند، بلکه تبدیل به الگوهایی برای سایر شرکت ها شده اند و آن ها همواره سعی می کنند محصولاتی مشابه هالولنز و سرفس و یا رقبایی برای آن ها را تولید کنند. سامسونگ، اچ پی و شرکت های دیگر دستگاه هایی مشابه سرفس مایکروسافت را تولید می کنند و از طرفی دیگر شرکت های اینتل و ایسوس در فکر ساخت هدست های واقعیت مجازی مشابه هالولنز هستند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که تمامی این محصولات رقیب، از سیستم عامل ویندوز ۱۰ مایکروسافت استفاده می کنند!

پس اگر مایکروسافت خودش نتواند سخت افزار زیادی را به فروش برساند، ساخت رقبا و محصولات مشابه توسط دیگر شرکت ها باعث می شود که ویندوز ۱۰ مایکروسافت رشد کند. هالولنز امروزه به استانداردی برای پردازش هالوگرافیکی تبدیل شده است و هرگاه نام هدست واقعیت افزوده را می شنویم نا خودآگاه تصویر هالولنز در ذهن ما تداعی می شود، تبدیل شدن هالولنز به یک استاندارد برای مایکروسافت کافیست و لازم نیست که حتماً هالولنز فروش زیادی داشته باشد و یا تبدیل به محبوب ترین هدست واقعیت افزوده شود.

یک مشکل
مشکل اینجاست که ساخت وسایل پیچیده همواره در تمامی صنایع، سود کمی دارد. به عبارت دیگر، سخت افزار چندان سود آور نیست. ساخت یک رایانه (یا یک هدست هالوگرافیکی یا حتی یک خودرو) نیازمند نیروی کار زیاد و قطعات ویژه مختلف است و ساخت هر یک از این ها نیازمند زمان زیادی است و همین باعث می شود که شاهد سود زیادی در امر تولید سخت افزار نباشیم. حتی خود مایکروسافت نیز این موضوع را به خوبی می داند زیرا یک بار این موضوع را تجربه کرده است. در سال ۱۹۹۹ مایکروسافت شاهد حاشیه سود و رشد چشمگیری در بخش نرم افزار بود و این درست در مقابل حاشیه سود و رشد پایین سخت افزار قرار می گرفت. همین موضوع کافی بود تا مشخص شود که نرم افزار حاشیه سود و جای رشد بیشتری در مقایسه با سخت افزار دارد.

حرکت هوشمندانه مایکروسافت در سال ۱۹۸۰ باعث شد که شرکت هایی نظیر دِل، اچ پی و Compaq بتوانند رایانه های خود را با وجود حاشیه سود بسیار کم برای رقابت با رایانه های IBM تولید کنند، پس از آن که مراحل تولید به پایان می رسید، آن ها بایستی هزینه ای را جهت خرید لایسنس ویندوز به مایکروسافت می دادند! این موضوع نشان می دهد که اگر شما صاحب نرم افزار باشید جایگاه شما تضمین شده است.

با در نظر گرفتن این موارد، بعید است که مایکروسافت با در اختیار داشتن محصولات نرم افزاری پر سودی همچون آفیس، ویندوز ۱۰ و خدمات ابری به امر تولید سخت افزار به عنوان یک اصل اساسی برای تضمین بقا در آینده فکر کند. درست است که سرفس ها اکنون به خوبی رشد می کنند و سود ده هستند و کنسول اکس باکس وان نیز در مسیر موفقیت پیش می رود اما مایکروسافت به خوبی می داند که آینده تمامی محصولات و خدماتش به ویندوز ۱۰ و سرویس های ابری وابسته است، یعنی سخت افزار این شرکت وابستگی شدیدی به نرم افزار دارد و این نرم افزار است که آینده را شکل می دهد.

با این وجود بعید به نظر می رسد که به این زودی ها مایکروسافت دست از تولید سخت افزار بکشد، هر چه که باشد این محصولات سخت افزاری در حال حاضر سود ده بوده و برای شرکت پول به ارمغان می آورند و دست کشیدن از آن ها با این شرایط فعلی عاقلانه به نظر نمی رسد. اما مایکروسافت می خواهد که از این سود و رشد فعلی محصولاتش استفاده کرده و آینده خود را شکل دهد.

این روز ها رقابت ها شدید است، به خصوص در بخش هالوگرام ها و پردازش هالوگرافیکی. مایکروسافت رقبایی همچون Magic Leap را در این زمینه دارد که هیچ نیازی به این شرکت و ویندوز ۱۰ آن ندارند و همین باعث می شود که مایکروسافت از جانب یک چنین رقبایی احساس خطر کند.

اگر مایکروسافت به وسیله تصمیماتی که می گیرد به موفقیت برسد، در مرکز یک انقلاب جدید قرار خواهد گرفت و مجدداً نقش اصلی را بازی خواهد کرد، انقلابی که دگرگونی مهم دهه ۸۰ میلادی در پشت سر آن قرار خواهد گرفت.

مایکروسافت می خواهد دوران خوش دهه ۸۰ میلادی را تکرار کند