1421

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

چه چیزی باعث وفاداری ما نسبت به مرورگرهایمان میگردد؟

بعضی از سوالات بسیار ساده همواره باعث بهم زدن فضای آرام دوستان و هر از گاهی حتی منجر به دعوا میگردد. سوالاتی مانند : آندروید یا آی او اس ؟ ویندوز یا مک ؟ جیمیل یا یاهو ؟

چرا این سوالات بسیار ساده باعث جر و بحث میگردد و هر از گاهی ما را چنان بر آشفته میکند گویی اثبات درستی این مسئله باعث نجات یکی از عزیزانمان خواهدشد ! شاید به این خاطر است که ما احساس میکنیم همواره بهترین چیز را مصرف میکنیم.

در این پست سعی خواهیم کرد دلیل علاقه افراد به مرورگرهایشان را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. افراد مرورگرهایشان را تغییر میدهند و شاهد این قضیه رشد بعضی از مرورگرها و سقوط مرورگرهای دیگر است. همانطوریکه اخبار را دنبال میکردید مردم در حال مهاجرت از فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر به کروم هستند. مسئله این است : “ چه چیزی باعث این مهاجرت میشود و چه چیزی باعث وفاداری آنها به مرورگر کنونی میگردد ؟ "

چرا افراد مرورگرهای خود را رها میکنند ؟

به طور عمده در دنیای وب دو نوع وبگرد داریم :افرادی که از مرورگر پیشفرض سیستم عامل خود استفاده میکنند و افرادی که به مرورگر دیگری مهاجرت میکنند. اما دلیل دور انداختن مرورگر پیشفرض چیست؟

۱- نبود افزونه ها و یا نبود افزونه های درست و حسابی

۲- سرعت پایین و کرش شدن پیوسته مرورگر

۳- پایین آوردن سرعت سیستم به خاطر استفاده بیش از حد از مموری (RAM)

۴- مشکل در سویچ کردن بین صفحات و تب ها

۵- پایین بودن سرعت لود صفحات آژاکس : فیسبوک ، جیمیل و … و همچنین مشکلاتی در لود کردن جاوا ، فلش و …

۶- شنیدن مشکلات مرورگرهای پیشفرض از سایر افراد ( مانند : امنیت ، حریم خصوصی و … )

 

تاریخچه محبوبیت مرورگرها

در میان مرورگرها امکانات و ظاهر آنها میتوانند بسیار شبیه هم یا حتی عینا کپی همدیگر باشند. اما اینها عامل انتخاب شما نیستند. عامل اصلی سرعت و پایداری و از همه مهم تر میزان کاربردی بودن امکانات مرورگر است. همانطوری که مرورگرها رشد و سقوط میکنند ، همواره یک دلیل اصلی برای محبوب شدن آنها وجود داشته است.

زمانی که مرورگر اینترنت اکسپلورر معرفی شد رشد خود را به خوبی تا سال ۲۰۰۵ ادامه داد و حتی باعث منقرض شدن رقیب خود یعنی نت اسکیپ گردید. سپس مرورگر فایرفاکس با امکانات بسیار عالی و افزونه هایش وارد بازار شد و سافاری نیز با بهبود هسته خود جایی برای خود باز کرد. با گذر اندک زمانی دیگر مردم تنها امکانات برایشان اهمیت نداشت بلکه رابط کاربری نیز به یکی از مولفه های اصلی تبدیل شد. همین امر بود که باعث رشد رعد آسای مرورگر گوگل کروم شد و البته با پیشرفت تکنولوژی و استفاده بیشتر از فناوری آژاکس و … نحوه لود کردن این صفحات نیز حائز اهمیت گردید.

در یک کلام هر چه امکانات ، رابط کاربری و عملکرد بهتر باشد، محبوبیت نیز لاجرم بیشتر خواهد شد.

 

انواع برخورد پس از مهاجرت از مرورگری به مرورگر دیگر !

(تجربه شخصی ) من از مرورگر کروم به این دلیل استفاده کردم که شنیده بودم که از فایرفاکس سریعتره. در آن زمان از مرورگر فایرفاکس استفاده میکردم و عاشق اون شده بودم ( چون منو از شر اینترنت اکسپلورر لعین نجات داده بود‌) اما وقتی به طرف کروم رفتم احساس کردم که مرورگر وب رو هنوز تازه میشناسم و معنی سرعت رو الان درک میکنم !!! واقعا سرعتش خیره کننده بود ، سرعت لود صفحات ، سرعت بارگذاری اولیه مرورگر ، داشتن تمامی افزونه هایی که تو فایرفاکس استفاده میکردم و مهمتر از اون هم این بود که هرگز با گرفتن آپدیت های جدید افزونه هام از کار نمی افتاد !!!

اما هر از گاهی پس از استفاده از مرورگر جدید ترجیح میدیم از همون مرورگر قبلیمون استفاده کنیم. بازگشت دوباره به مرورگر قبلی دلایلی دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- میفهمیم که مرورگر انتخابیمان کارکرد مورد نظر را ندارد

۲- آنقدر استفاده و تنظیمات مرورگر انتخابیمان گیج کننده است که ترجیح میدهیم همان مرورگر قبلیمان را استفاده کنیم

۳- شخصی سازی و یافتن راه حل هایی که برای مشکلاتتان در مرورگر قبلی یافته بودید ، در مرورگر جدید نیاز به تلاش و زمان زیادی خواهد داشت

۴- امروزه آپدیت جزء جدانشدنی مرورگر ها شده و امکاناتی که در مرورگرهای دیگر ایجاد میشود تنها به فاصله چند ماه در مرورگر فعلی شما نیز فعال میگردد ( مثلا به تفاوت های نسخه های ابتدایی کروم و کروم کنونی (۱۶) نگاه کنید ! )

 

من مرورگر … رو دوست دارم

کروم به خاطر قیافه مینیمالیستی و تر و تمیز ، سرعت ، استارت آپ سریع و اینکه در صورت کرش شدن یک صفحه ، صفحات دیگر به کار خود ادامه خواهند داد مورد پسند اکثریت قرار گرفته است. ( حتی زمانی که من این مرورگر را به کسانی که تنها توانایی روشن و خاموش کردن سیستم را دارند ، پیشنهاد میکنم ، بسیار سریع با آن اخت میشوند )

در طرف دیگر قضیه توسعه دهندگان وب فایرفاکس را به خاطر چندین و چند سال کار با آن و بعضی افزونه های خاص آن برای طراحی وب مورد پسند قرار میدهند.

برای هر دو مرورگر کروم و فایرفاکس افزونه قسمت اعظمی از وفاداری به مرورگرها را تامین میکند و تنها یک افزونه خوب کافی است تا شما را همراه همیشگی یک مرورگر کند. اینترنت اکسپلورر در قسمت افزونه ها کمی کار را دیر آغاز کرد و امروز به خاطر همین مسئله هر روز بیشتر از دیروز در حال از دست دادن سهام خود در بازار مرورگرهاست.

علاقه مندان به مرورگر اوپرا نیز آن را به خاطر پشتیبانی از انتقال راحت و سریع اطلاعات از دسکتاپ به موبایل و بالعکس انتخاب کرده اند. ( البته آندروید این مشکل را نیز برای کروم حل کرده است )

و البته کاربران اپل نیز وفاداران همیشگی به آرمانهای استیو جایز فقید هستند و هیچ مرورگری را با سافاری عوض نمیکنند !

 

مشکل دیگر مرورگر ها در چیست ؟

آیا آنها زشت هستند؟ در واقع پاسخ یک نه بزرگ است ! شاید دیگر مرورگر ها عینا به اندازه مرورگر خود ما خوب باشند ولی خوب بودن تنها شرط تعویض مرورگر نیست. خوب بودن گوگل+ دلیل کافی برای مهاجرت افراد از فیسبوک به این شبکه اجتماعی نبود. اگر مرورگری به اندازه مرورگر ما خوب باشد و یا کمی بهتر باشد دلیلی کافی برای مهاجرت نخواهد بود زیرا ما به دوست داشتن افزونه هایمان ، پسوردهای ذخیره شده یمان ، تاریخچه (History) هایمان و سایر چیزهای مرورگرمان عادت کرده ایم.

 

جمع بندی

مرورگرهای ما مانند فرزندان ما هستند. آنها را بزرگ کرده ایم ، غذا داده ایم ، آموزش داده ایم و روز به روز بر عشقمان نسبت به آنها افزوده میشود. آیا این عشق ما حتی ذره ای نسبت به فرزندان دیگران وجود دارد ؟ آیا حاضریم او را به همین سادگی از دست بدهیم ؟

در طرف مقابل ما همیشه مرورگر قبلیمان را دشمن خونی خود میدانیم. کسانی که ما را اذیت کرده اند و همیشه سعی در محدود کردن ما داشته اند. کمتر کسی را دیده ام که این حالت را نسبت به مرورگر قبلی خود نداشته باشد.

فکر کنم در بالا به بیشتر سوالات پاسخ داده شد و دلایل اصلی وفاداری ما نسبت به مرورگرهایمان مورد بحث قرار گرفت. اما اگر شما هم میخواهید چیزهای دیگری را به پاسخ های بالا اضافه کنید با کمال میل از آنها استقبال میکنیم

چه چیزی باعث وفاداری ما نسبت به مرورگرهایمان میگردد؟