1435

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
1394/12/26 - مقالات

چرا حروف روي کيبورد چيدمانش به ترتيب حروف الفبا نيست؟

اين طرز قرار گيري حروف توسط کريستوفر لتم شولز ابداع شد که سازنده ي ماشين تحرير است.

اولين ماشين تايپ بر اساس حروف الفبا ساخته شده بود و هنگامي که يه دکمه فشرده ميشد، توسط يه ميله ي آهني که به جوهر آغشته ميشد و اثري بر روي کاغذ ايجاد ميکرد
ولي اگر شخصي که تايپ ميکرد با سرعت زياد تايپ ميکرد بعضي مواقع اين ميله هاي آهني به هم گير ميکردن و باعث از کار افتادن ماشين تحرير ميشد. براي همين کريستوفر لتم شولز براي اينکه بتواند از درگير شدن اين ميله ها با هم جلوگيري کند و در واقع بتواند تاخيري درکار تايپيست ايجاد براي تايپ حروف ايجاد کند، ۶ سال وقت گذاشت تا بتواند بهينه ترين حالت چينش حروف را براي جلوگيري از گير کردن ميله هاي رابط رو پيدا کند که بالاخره در سال ۱۸۷۸روش QWERTY را ابداع کرد.

سپس همين سيستم QWERTY وارد کامپيوترهاي معمولي شد، چون هزينه ي آموزش مجدد تايپيست ها زياد ميشد و مردم عادي نيز به اين چينش عادت کرده بودند ديگر تغييرش ندادند.


البته QWERTY تنها سيستم موجود براي چينش کيبورد نيست. سيستم هاي ديگه اي نظير Dvorak و Colemak هم وجود دارد.

ويژگي هايQWERTY:
قبل از شروع، نکات جالبي در مورد طرح بندي صفحه کليد زمان خودمان يعني در مورد (QWERTY) ذکر مي نمايم:

1- شما مي توانيد ترتيبي مشابه ترتيب QWERTYرا در رديف مياني صفحه کليد هم ببينيد، DFGHJKL که تقريبا به ترتيب حروف الفبا است. يعني با اين که ترتيب کامل حروف الفبا در صفحه کليد وجود ندارد، ولي بعضي کليد ها تا حدي بر اساس ترتيب الفبا کنار هم قرار دارند.

 

2- مثلا در ترتيب DFGHJKL حروف به ترتيب الفبا مي باشد به جز دو صامتE و I که در اين ترتيب جا مانده اند و يا در ترتيب QWERTY که در سطر اول قابل مشاهده است، حرف Z به تنهايي در سطر آخر قرار گرفته است به جاي اين که در رديف اول کنار حروف QWERTYباشد.

 

3- هشت کليد رديف مياني صفحه کليد، به عنوان «سطرخانه» در نظر گرفته مي شود: اين ها کليدهايي هستند که شما به آن ها نياز داريد تا ياد بگيريد چگونه هشت انگشت خود را روي آن ها قرار دهيد تا بتوانيد فرآيند تايپ لمسي را سريع‌تر انجام دهيد.

 

4- صفحه کليد QWERTY براي کساني که از دست چپ خود براي تايپ کردن استفاده مي کنند (يعني چپ دست هستند) به گونه اي است که مي توانند بيشتر کلمات را با استفاده از حروف سمت چپ تايپ نمايند. (به زبان ديگر استفاده از صفحه کليد QWERTY براي افراد راست دست و چپ دست به يک ميزان راحت مي باشد.

حالا يه نکته خيلي جالب درباره اين سيستم اينه که بزرگترين کلمه اي که ميشه تنها با استفاده از حروف يک رديف کيبورد نوشت کلمه Type Writer يا همون ماشين تحريره.

چرا حروف روي کيبورد چيدمانش به ترتيب حروف الفبا نيست؟