1436

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
1394/12/26 - مقالات

معايب و مزاياي استفاده از به‌خاطرسپاري رمز عبور در مرورگرهاي اينترنتي

استفاده از قابليت "Remember Passwords"در مرورگرها در کنار افزودن سرعت کار و جلوگيري از اتلاف وقت، نياز به رعايت يکسري اصول امنيتي نيز دارد.

کاربران بسياري در سراسر جهان بنا به حيطه شغلي يا استفاده روزمره خود، جهت ورود به حساب کاربري، ايميل، سيستم‌هاي مديريت اينترنتي و ... ناگزيرند گذرواژه‌هاي بسياري را در ذهن خود بسپارند و در بدترين شرايط گاهي آنها را از خاطر ببرند.

 

تمامي مرورگرهاي اينترنتي براي سهولت کاربران از ويژگي کاربردي تحت عنوان "Remember Passwords" استفاده مي کنند. استفاده از اين قابليت در مرورگرها کمک بسزايي در سرعت کار و جلوگيري از اتلاف وقت خواهد داشت؛ از اين طريق کاربران تنها با فشردن يک کليک، بدون واردسازي مکرر گذرواژه‌ها وارد حساب کاربري خود مي شوند.

علاوه بر اين، کاربران خانگي و کارمندان يک سازمان، ديگر دغدغه فراموشي گذرواژه‌هاي خود را نخواهند داشت. مرورگرهاي اينترنتي طوري تنظيم شده‌اند که کاربر به‌محض وارد‌سازي يک گذرواژه جديد در بالاي نوار آدرس، گزينه‌اي مانند “Remember Password" را به نمايش درآورند تا کاربر با کليک بر روي آن در دفعات بعدي نيازي به واردسازي مجدد آن نداشته باشد.

بر اساس گزارش شرکت پاندا سکيوريتي اسپانيا، توليد کننده محصولات امنيت خانگي و تحت شبکه، استفاده صحيح از ويژگي‌هاي موجود در مرورگرهاي اينترنتي حتي مي‌تواند در بالاتر بردن سطح امنيت گذرواژه کاربران مؤثر باشد؛ چراکه با وارد نکردن گذرواژه‌ها به‌صورت مکرر مي‌توان از بدافزار هاي Key Logger نيز خلاص شد اما در مقابل مي‌تواند يک آسيب جدي براي امنيت گذرواژه کاربران باشد.

اولين نکته اي که بايد به آن اشاره کرد اين است که تمامي گذرواژه‌هاي به‌خاطر سپرده مرورگر در محلي ذخيره مي‌شود که دسترسي به آنها غيرممکن نيست. به‌عنوان مثال، مرورگر گوگل کروم که از محبوبيت نسبتاً بالايي برخوردار است تمامي گذرواژه‌هاي به‌خاطر سپرده را با ورود به آدرس chrome://settings/passwords/ به نمايش مي‌گذارد.

گذرواژه‌ها تا زماني که رمزنگاري شده و در يک پوشه مخفي نگه‌داري شوند احتمالاً امن خواهند بود اما نبايد فراموش کرد که دسترسي به آنها از طريق يک بدافزار نه چندان پيشرفته نيز امکان‌پذير است. از طرفي، تمامي گذرواژه‌ها روي يک سيستم رايانه‌اي ذخيره مي‌شود؛ بنابراين کاربران ديگري که به آن سيستم دسترسي داشته باشند، عملاً به تمامي حساب‌هاي کاربري شما دسترسي خواهند داشت.

شرکت پاندا سکيوريتي به تمامي کاربران اينترنتبراي بالاتر بردن امنيت گذر‌واژه‌ها توصيه مي‌کند که در رايانه‌هاي عمومي مانند کتابخانه‌ها، کافي نت‌ها، مراکز پژوهشي و ... به هيچ عنوان گذرواژه خود را در مرورگر بخه‌اطر نسپارند و پيشنهادي را که به‌طور پيش‌فرض از مرورگر دريافت مي‌شود،ناديده بگيرند.

آنها پيشنهاد مي‌کنند که کاربران از انتخاب گذرواژه‌هاي ساده و يکسان شديداً خودداري کنند چراکه در اين‌صورت به سرقت رفتن آنها ساده‌تر خواهد بود. همچنين کاربران بايد پيوسته گذر‌واژه‌هاي خود را در بازه‌هاي روزانه يا هفتگي تغيير دهند.

اين کارشناسان توصيه مي‌کنند که کاربران سيستم خود را به يک ضدويروس مطمئن و قدرتمند مجهز کنند؛ بدافزار‌هاي جاسوسي که به‎منظور سرقت اطلاعات محرمانه و گذرواژه‌ها طراحي مي‌شوند، اکثراً توسط برنامه‌هاي امنيتي مسدود و حذف خواهند شد. در صورت استفاده از ضد ويروس بايد حتماً روزانه آن را به‌روز رساني کرد تا بدافزارهاي جديد نيز توسط ماژول‌هاي حفاظتي ضدويروس، قابل شناسايي باشند.

معايب و مزاياي استفاده از به‌خاطرسپاري رمز عبور در مرورگرهاي اينترنتي