1460

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

مایکروسافت و اپل می‌خواهند رقابت دیرینه خود را مجدداً از سر گیرند

شهریور‌ماه سال گذشته، اپل کنفرانسی برگزار کرد و در آن از نسل جدید گوشی‌های آیفون و یک محصول هیبریدی به نام آیپد پرو رونمایی کرد. در جریان همان کنفرانس بر خلاف انتظار همگان، ناگهان نام مایکروسافت ظاهر شد و ردموندی‌ها بخشی از کنفرانس اپل را به معرفی اپلیکیشن‌های آفیس برای آیپد پرو اختصاص دادند. مایکروسافت در این کنفرانس صرفاً جهت معرفی آفیس برای آیپد پرو حضور یافت و چیز دیگری گفته نشد.

حضور مایکروسافت آن هم در کنفرانس یکی از رقبایش اصلاً مورد انتظار طرفداران نبود زیرا این دو شرکت رقابتی دیرینه دارند و بارها بر سر موضوعات مختلف اختلافاتی داشته اند و همواره یک هاله میان دوستی آنان وجود داشته است. چند روز پیش، مجدداً اپل کنفرانسی را برگزار کرد و در آن از آیفون ۴ اینچی جدید به نام آیفون SE و نسل جدید آیپد پرو که اندازه آن ۹.۷ اینچ است رونمایی کرد که به باور این شرکت، نسل جدید آیپد پرو را می‌توان کاملاً جایگزین لپ تاپ‌های امروزی کرد. در این کنفرانس خبری از حضور مستقیم مایکروسافت نبود اما اپل اشاراتی به این شرکت و برخی محصولات آن کرد اما این اشارات بیشتر حالت تمسخر داشتند.

فیل شیلر، نایب رئیس بخش بازاریابی جهانی شرکت اپل در جریان همین کنفرانس گفت:

ممکن است که شما اطلاع نداشته باشید، اما جمعیت بسیاری از کاربران آیپد پرو از رایانه‌های ویندوزی به این محصول مهاجرت کرده اند.

وی در ادامه سخنانش گفت:

اکنون میلیون‌ها رایانه در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند که بیش از ۵ سال از عمر آنان می‌گذرد و این “بسیار ناراحت کننده است”

در ادامه‌ی همین کنفرانس، فیل شیلر قدرت پردازشی آیپد پرو جدید را با کنسول بازی اکس باکس ۳۶۰ مایکروسافت مقایسه کرد. مایکروسافت در میزان فروش سرفس‌ها رشد چشمگیری داشته و شرکای سخت‌افزاری این شرکت که محصولات مشابه‌ای را تولید کرده اند نیز شاهد افزایش فروش محصولات بوده اند اما با این وجود اپل می‌خواهد با استفاده از آیپد پرو که فروش چشمگیری ندارد با تبلت‌های سرفس مایکروسافت رقابت کند. ما چه بپذیریم و چه نه، نسل آینده پردازش‌های کامپیوتری به وسیله‌ی دستگاه‌های هیبریدی که تجربه‌ی عالی اسمارت فون و قدرت پردازشی و اکوسیستم غنی اپلیکیشن‌های لپ تاپ‌ها در آن‌ها ترکیب شده اند، رقم خواهد خورد و این غیر قابل انکار است.

از وقتی ساتیا نادلا به عنوان مدیر عامل مایکروسافت انتخاب شده، اختلافات دیرینه ای که میان مایکروسافت با اپل، سونی، VMware و Salesforce بوده تقریباً از بین رفته اند و این شرکت‌ها سعی کرده اند تا با یکدیگر تعامل سازنده داشته باشند. برای بسیاری از مردم، حضور مستقیم مایکروسافت در کنفرانس اپل به این معناست که رقابت دیرینه این دو شرکت و دشمنی آنان به پایان رسیده است و این دو سعی دارند تا با یکدیگر بیشتر همکاری کنند.

اما متاسفانه ماجرا به این شکلی که مردم گمان می کنند نیست. به تازگی بازاری به نام “محصولات جداشونده” یا “محصولات هیبریدی” ایجاد شده که بسیار طرفدار داشته و سود زیادی را به همراه دارد، همین بازار جدید باعث شده تا کینه دیرینه‌ی میان اپل و مایکروسافت مجدداً زنده شود. اما در این بازار پر رونق شرکت اپل تنها نیست و مایکروسافت مدت‌ها در آن فعالیت می‌کند و محصولاتی نظیر سرفس بوک را معرفی کرده و با آن مستقیماً مک بوک پرو شرکت اپل را هدف قرار داده است.

به نظر می‌رسید که اپل و مایکروسافت آن دشمنی را کنار گذاشته‌اند اما متاسفانه این گونه نیست. در میان این دشمنی، انتخاب یک سیستم عامل و یا یک محصول خاص از این دو شرکت مانند دسته بندی شدن در هاگوارتز (اشاره به هری پاتر) و قرار گرفتن در گروه‌ها است! در این بین توسعه دهندگان خواستار رقابت این دو شرکت هستند اما ممکن است برخی دیگر نیز اذیت شوند و برای آن‌ها این مسئله کمی گیج کننده باشد و ندانند که نرم‌افزار‌های خود را به صورت اختصاصی و یا برای هر دو عرضه کنند. اما خوشبختانه در این میان یکسری اپلیکیشن بین پلتفرمی یا به اصطلاح کراس پلتفرم وجود دارند که می‌توان از آن‌ها بر روی آیفون، گوشی اندرویدی، گوشی ویندوزی، پی‌سی، مک و… استفاده کرد. وقتی شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه فناوری با یکدیگر رقابت تنگاتنگ داشته باشند، محصولات آن‌ها در یک سطح قرار می‌گیرند و برد و باخت طرفین بستگی به انتخاب مشتریان خواهد داشت.

اپل و مایکروسافت بار‌ها با یکدیگر اختلاف داشته اند اما با توجه به پر‌سود بودن بازار دستگاه‌های هیبریدی، به نظر نمی‌رسد که رقابت آن‌ها به سادگی گذشته باشد و این بار هر دو شرکت برای در دست گرفتن این بخش سخت تلاش می‌کنند. اما اخیراً آمار‌هایی منتشر شدند که نشان می‌دادند مایکروسافت در این زمینه بهتر از رقیب خود عمل کرده و می‌توان به آن امیدوار بود.

مایکروسافت و اپل می‌خواهند رقابت دیرینه خود را مجدداً از سر گیرند