1501

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

اندروید استودیو 2 با شبیه‌ساز جدید و قابلیت Instant Run منتشر شد

چند سال پس از انتشار نسخه‌های مختلف اندروید، گوگل سرانجام پشتیبانی از Eclipse را پایان داد و حالا به صورت کامل تمرکز خود را بر روی محیط توسعه‌ی اختصاصی خود به نام Android Studio قرار داده؛ حالا نسخه ۲ این نرم‌افزار با شبیه‌ساز جدید و قابلیت‌های دیگر منتشر شده است

پس از اینکه گوگل در ماه نوامبر گذشته خبر انتشار Android Studio 2.0 اعلام کرد، حالا این بروزرسانی جدید منتشر شده و به صورت کاملا پایدار درآمده است. حالا با این بروزرسانی، توسعه‌دهندگان اندروید ابزارهای جدید را در بخش شبیه‌ساز در اختیار دارند و ویژگی‌های جدیدی مثل Instant Run Build، یکپارچه‌شدن با تست‌های ابری و چند قابلیت دیگر نیز به اندروید استودیو ۲ اضافه شده است. اگر شما توسعه‌دهنده‌ی اندروید نیستید و با اندروید استودیو آشنایی ندارید، باید بگوییم این نرم‌افزار در واقع محیط توسعه (IDE) یکپارچه و اختصاصی گوگل برای برنامه‌نویسان اندروید است. با استفاده از این محیط می‌توان اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را برای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، اندورید اوتو، اندروید پوشیدنی و اندروید تی‌وی توسعه داد.

یکی از بزرگترین و بهترین ویژگی‌های قابل توجهی که در نسخه‌ی جدید مورد اشاره اضافه شده، قابلت Instant Run است که ساخت آیتم‌های مختلف را بسیار سریع‌تر می‌کند. این ویژگی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا تغییرات انجام شده‌ بر روی کد اپلیکیشن‌های خود را تقریبا به صورت بلافاصله و دائمی ببینید و حتی می‌توان اپلیکیشن‌ را در دستگاه واقعی یا شبیه‌ساز به صورت دائمی اجرا کرد و تغییرات را به طور آنی در آن دید. با کلیک بر روی دکمه‌ی جدیدی که بدین منظور ایجاد شده، تغییرات جدیدی اعمال شده بر روی کد تحلیل شده و سپس سریع‌ترین روش برای اجرای آن انتخاب می‌شود و دیگر نیازی به نصب مجدد کل فایل APK برای مشاهده‌ی تغییرات نخواهید داشت. این ویژگی باعث می‌شود زمان بسیار زیادی در مراحل توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اندرویدی صرفه‌جویی شود و مطئمنا اگر شما هم برنامه‌نویس اندروید باشید، خیلی بهتر درک می‌کنید که این قابلیت چقدر خوب است.

در مورد سرعت صحبت کردیم؛ بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که در شبیه‌ساز جدید اندروید، در نسخه‌ی ۲ اندروید استودیو، گفته می‌شود عملیات‌های مختلف پردازشی نسبت به نسخه‌های قبل شبیه‌ساز یاد شده، تا ۳ برابر سریع‌تر انجام می‌شوند. همچنین با افزایش سرعت ADB تا ۱۰ برابر نسبت به نسخه‌های قبل، حالا عملیات ساختن نرم‌افزار با سرعت بسیار بیشتری صورت می‌پذیرد. گوگل نمای ظاهری شبیه‌ساز را هم بروز کرده و کنترل سنسورها، قابلیت چند لمسی و ... را نیز به آن اضافه کرده است. یک ویژگی بسیار خوب دیگر که در Android Studio 2.0 اضافه شده، امکان نصب فایل‌های APK در شبیه‌ساز با درگ و دراپ کردن فایل بر روی شبیه‌ساز است که باعث می‌شود فرآیند نصب اپلیکیشن‌ها در این محیط بسیار سریع‌تر انجام شود.

دیگر ویژگی قابل توجه اضافه شده در این بروزرسانی، امکان تست ابری یکپارچه است که به اپلیکیشن اجازه می‌دهد تا از طریق اندروید استودیو بر روی طیف وسیعی از دستگاه‌های فیزیکی نصب و اجرای آن بررسی شود. همچنین روش جدید ایندکس شدن اپلیکیشن‌ها با استفاده از تولید خودکار لینک، به معرفی آن‌ها در جستجو‌های گوگل کمک زیادی می‌کند. همچنین اگر در حال توسعه با اپلیکیشن‌هایی هستید که از OpenGL ES در آن‌ها استفاده کرده‌اید، حالا یک ابزار رفع اشکال جدید گرافیکی هم در دسترس است که به توسعه‌ی بهتر و رفع ایرادات احتمالی کمک زیادی می‌کند. همچنین از آنجا که اندروید استودیو بر پایه‌ی پلفترم IntelliJ ساخته شده، از جدیدترین نسخه‌ی این پلفترم یعنی نسخه‌ی ۱۵ برای بروز نگه داشتن هسته‌ی اصلی استفاده شده است.

شما می‌توانید Android Studio 2.0 را به صورت جداگانه دانلود کنید یا نسخه‌ی کنونی آن را بروزرسانی کنید. اطلاعات بیشتر در مورد نسخه‌ی جدید این پلفترم را می‌توانید در پست مرتبط منتشر شده در بلاگ توسعه‌دهندگان اندروید، مشاهده کنید.

اندروید استودیو 2 با شبیه‌ساز جدید و قابلیت Instant Run منتشر شد