1509

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

مایکروسافت تایید کرد؛ نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ موبایل در راه است

اوایل امسال اعلام شد که نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ موبایل در راه است. و مایکروسافت امروز تایید کرد که بله، گوشی هایی که از پردازنده های جدید تر کوالکام که معماری ۶۴ بیتی دارند، این نسخه از ویندوز ۱۰ موبایل را دریافت خواهند کرد. مایکروسافت تا به امروز فقط نسخه ۳۲ بیتی ویندوز ۱۰ موبایل را برای کاربران منتشر کرده و دیگر تولید کنندگان هم تنها به همین نسخه دسترسی داشته اند، اما به زودی نسخه ۶۴ بیتی از راه می رسد.

راندمان بالا، بهره وری بالا و عملکرد روان و راحت سیستم عامل و اپلیکیشن ها، تنها مزایای نسخه ۶۴ بیتی نیستند. نسخه ۶۴ بیتی حتی می تواند برخی محدودیت ها را از پیش رو بردارد، برای مثال در نسخه ۳۲ بیتی نمی توان از مقدار ۴ گیگابایت برای حافظه رم دستگاه ها استفاده کرد. اما نسخه ۶۴ بیتی حتی فرارتر از ۴ گیگابایت رم را نیز پشتیبانی می کند. از دیگر مزایای نسخه ۶۴ بیتی می توان به پشتیبانی از ثبات های (Registers) بیشتر، ساختار جدید تر، مصرف بهینه تر انرژی و پشتیبانی از چند پلتفرمی و چندی دیگر اشاره کرد. قطعا می دانید که پلتفرم یونیورسال ویندوز، محدودیت و عدم سازگاری و تفاوت معماری های پردازنده x86 و ARM را از میان برداشته است، به این معنی که می توان با استفاده از شبیه ساز های سیستمی و کامپایلر های سیستم عامل، اپلیکیشن های ساخته شده برای معماری ARM را در سیستم سخت افزاری x86 به صورت همزمان یا  just-in-time یا به اختصار (JIT) اجرا کرد.

در نگاهی عمیق تر این بدان معناست که می توانیم حتی اپلیکیشن های win32 که برای معماری های x86 ساخته و پرداخته شده اند را نیز در بستر گوشی ها و تبلت هایی که معماری ARM دارند اجرا کرد، البته نه به این سادگی ها، چرا که این امر نیاز به برخی دستکاری ها در اپلیکیشن ها دارد که مایکروسافت فکر آنجایش را نیز کرده و پل نرم افزاری سنتنیال را ارایه داده است، اما از موضوع دور نشویم، همانطور که گفته شد، در عین پیچیدگی، این امکان وجود خواهد داشت که اپلیکیشن های دستکاپی در بستر گوشی هم اجرا شوند، بنابراین نیاز به رم های ۴ گیگابایتی و حتی بالاتر، امری مسلم است. از این رو می توان حدس زد که چرا هیولای ویندوزی جدید اچ پی به رم ۴ گیگابایتی مجهز شده و هنوز رونمایی نشده است. حتی از این موضوع می توان به نشانه هایی از موجودیت سرفس فون هم پی برد. به هر حال با این تعابیر رم ۴ گیگابایتی برای گوشی های ویندوزی جدید، ایده بدی به نظر نمی رسد و به اصطلاح اصراف و نوعی بازی با اعداد و تله تبلیغاتی هم نیست، چرا که موارد ذکر شده فوق، حتی الزام آور این موضوع نیز هستند.

اخیرا از مدیر عامل مایکروسافت، ساتیا نادلا در مورد سیستم عامل موبایل این کمپانی پرسیده شد که وی در پاسخ، کانتنیوم را به عنوان برگ برنده و وجه تمایز ویندوز موبایل از دیگر سیستم عامل ها بر شمرد. چنانچه همه چیز طبق نقشه مایکروسافت پیش رود، تصور اجرای اپلیکیشن های x86 دسکتاپی در بستر گوشی های ویندوزی، نه تنها بعید و نا ممکن نخواهد بود، حتی به تدریج به امری ضروری نیز بدل خواهد شد. با این اوصاف، خیلی راحت می توان نتیجه گرفت گوشی بعدی مایکروسافت نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ موبایل را اجرا خواهد کرد. همچنین عوامل و دلایل محکمی وجود دارند که گوشی بعدی مایکروسافت، قطعا یک گوشی دیگر با نام و نشان و برند لومیا نخواهد بود! (این دلایل را به زودی در مطلبی جداگانه تقدیم حضورتان خواهیم کرد)، پس به جرات می توان گفت، سرفس فون در راه است!

و اما در پایان باید اشاره کنیم که مسلما نسخه ۶۴ بیتی برای همه لومیا های موجود ارایه نخواهد شد، سیستم عامل ۶۴ بیتی، نیاز به پردازنده ۶۴ بیتی هم دارد و این بدان معناست که اگر پردازنده لومیای شما ۶۴ بیتی نیست، نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ موبایل را هم دریافت نخواهید کرد. با یک جستجوی ساده می توان فهمید از بین پردازنده های اسنپ دراگون کمپانی کوالکام، فقط آن هایی که در لومیا ۹۵۰ و ۹۵۰ اکس ال استفاده شده اند، ۶۴ بیتی هستند. اما اگر سرفس فون را در نظر بگیریم، می توانیم پردازنده آن را یکی از مدل های گوناگون نسل ششم اینتل، یعنی اسکای لیک در نظر بگیریم، البته مسلما نباید انتظار یک Core I7 6700k در کالبد نحیف این گوشی را داشته باشیم، چرا که حتی در مخیله هم نمی گنجد! اما می توانیم انتظار یکی از نسخه های M را داشته باشیم، یا حتی کمی قوی تر، از مدل های جدید اتم که اخیرا فراتر از انتظارات هم ظاهر شده اند. مهم این است که همه پردازنده های اینتل، معماری ۶۴ بیتی دارند و از سیستم عامل های ۶۴ بیتی هم پشتیبانی می کنند. و خیلی مهم تر اینکه که معماری آن ها x86 است و همین کافی است که قیاس آن ها با پردازنده های ARM کوالکام خنده دار به نظر آید!

مایکروسافت تایید کرد؛ نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ موبایل در راه است