1546

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

خبر رسمی: نوکیا قصد بازگشت به بازار گوشی و تبلت هوشمند را دارد

بالاخره پس از دو سال حدس و گمان، نوکیا امروز به طور رسمی خبر از بازگشتش به بازار گوشی و تبلت هوشمند داد.

همه ی ما با شنیدن نام نوکیا یاد کیفیت و استقامت می افتیم. حتی دلیل وینفونی شدن عده ای از ما هم شرکت بزرگ نوکیاست. پس از فروخته شدن بخش تولید دستگاه های هوشمند نوکیا به مایکروسافت، همواره خبر های ضد و نقیضی مبنی بر بازگشت این غول فنلاندی به گوش می رسید؛ از تولید گوشی توسط فاکسکان و فروش آن توسط نوکیا گرفته تا ورود مستقل با نامی دیگر. اما امروز نوکیا به تمام شایعات پایان داد و بازگشت رسمی خود در بازار گوشی های هوشمند را اعلام کرد.

این یک خبر بزرگ برای طرفداران نوکیا محسوب می شود که بی صبرانه منتظر بازگشت نوکیا بودند. خب بهتر است از حواشی پرهیز کرده و به گزارش اصلی خبر بپردازیم.

همانطور که گفته شد، مایکروسافت بخش گوشی های اقتصادی یا به اصطلاح Feature Phone را با مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار به فاکسکان فروخت. اما در این میان خبری که کمتر به آن پرداخته شد، خبر فروش یکسری از لایسنس های برند نوکیا به یک شرکت دیگر با نام (HMD global Oy (HMD مطرح شد. طی بررسی های اولیه مشخص شد که مقر اصلی شرکت HMD واقع در فلاند است و به همین جهت خبرهایی مبنی بر ارتباط این شرکت با نوکیا مطرح شد. پس از این گزارش ها شرکت نوکیا به طور رسمی اعلام کرد که شرکت HMD درواقع تصمیم و نقشه ی استراتژیک این شرکت برای تولید دوباره هرچه بهتر گوشی و تبلت هوشمند با همان کیفیت سابق می باشد.

متن رسمی قرارداد از قرار زیر است:

نوکیا قرارداد رسمی مربوط به برند استراتژیک و استفاده معنوی از لایسنس های این شرکت را با شرکت HMD global به امضا رساند که طی آن، این شرکت (HMD) وظیفه تولید نسل بعدی گوشی ها و تبلت های هوشمند با برند نوکیا را بر عهده دارد.

اسپو، فنلاند: نوکیا طرح خود برای بازگشت برند نوکیا به بازار گوشی و تبلت هوشمند در بازارهای جهانی منتشر کرد. بنا بر قراردادی استراتژیک مبنی بر واگذاری استفاده از برند نوکیا و همچنین استفاده معنوی از لایسنس های این شرکت، بخش تکنولوژی های نوکیا اجازه ویژه تولید گوشی و تبلت های هوشمند با برند نوکیا را تا ۱۰ سال به شرکت HMD (شرکتی پایه گذاری شده در فنلاند) اعطا کرد.

بر اساس این قرارداد، بخش تکنولوژی های نوکیا حق امتیاز مربوط به فروش گوشی و تبلت با برند نوکیا را، هم برای برند و هم حقوق مالکیت معنوی، از شرکت HMD دریافت خواهد کرد.

شرکت HMD برای فراهم آوری خانه ای متمرکز و مستقل برای تمامی محصولات با برند نوکیا از قبیل گوشی های غیر هوشمند، تبلت ها و گوشی های هوشمند پایه گذاری شده است. برای تحقق بخشیدن به این امر، امروز شرکت HMD که این شرکت حق مشروط استفاده از برند نوکیا بر روی گوشی های غیر هوشمند و همچنین طراحی آنها را از مایکروسافت دریافت کرده است. انتظار می رود که قرارداد مربوط به این معامله در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ نهایی شود. این قرارداد ها شرکت HMD را قادر به تولید گوشی هوشمند، تبلت و گوشی های غیر هوشمند در سطح جهانی می کند. HMD در نظر دارد با سرمایه گذاری بیش از ۵۰۰ میلیون دلار، تا بیش از سه سال بازاریابی محصولات برند نوکیا را بر عهده بگیرد. لازم به ذکر است که این بودجه از طریق فروش گوشی های غیر هوشمند نوکیا و دیگر سرمایه گذاران تامین خواهد شد.

گوشی های غیر هوشمند نوکیا هنوز هم یکی از محبوب ترین انتخاب های مردم برای خرید گوشی های غیر هوشمند در بازار های گوناگون است و شرکت HMD قصد دارد این بخش را همانند گذشته، بخشی یکپارچه در کنار طیف جدید گوشی های هوشمند و تبلت ها حفظ کند. بخش جدید تلفن های هوشمند و تبلت های شرکت HMD بر پایه اندروید خواهد بود؛ پیوست دادن یکی از اسطوره ای ترین برند ها با یکی از پیشتاز ترین سیستم عامل های دنیای موبایل و اجتماع توسعه نرم افزاری آن.

همچنین FIH، یکی از زیر مجموعه های صنایع دقیق Hon Hai (که با عنوان گروه تکنولوژی فاکسکان فعالیت تجاری می کند) اعلام کرد که اموال باقی مانده از تجارت موبایل های غیر هوشمند مایکروسافت، که شامل ساخت، فروش و توزیع می باشد، توسط FIH اداره خواهد شد. همچنین HMD و نوکیا قرارداد همکاری ای با FIH، برای ایجاد چهارچوب همکاری مناسب به قصد پشتیبانی تجارت جهانی موبایل و تبلت با برند نوکیا توسط FIH، امضا کردند. این قرارداد HMD را قادر به کنترل کامل فروش، بازاریابی و توزیع گوشی و تبلت با برند نوکیا می سازد. همچنین این شرکت دسترسی ویژه به شبکه فروش و توزیع جهانی به دست آمده از مایکروسافت توسط FIH خواهد داشت. دسترسی به تولیدی بزرگ FIH که پیشتاز در زمینه تولید دستگاه های مختلف است، زنجیره تامین و طراحی قابلیت ها، و همچنین دسترسی به مجموعه رو به رشد تکنولوژی های موبایل نیز جزو اختیارات HMD خواهد بود.

نوکیا خدمات مربوط حق استفاده از برند و پتنت های ضروری استاندارد تلفن همراه را در ازای دریافت حق امتیاز، در اختیار HMD خواهد گذاشت؛ اما سرمایه گذاری و یا سهامی در HMD نخواهد داشت. نوکیا تکنولوجیز، صندلی ای در هیئت مدیره HMD اختیار خواهد کرد. همچنین نوکیا بر روی عملکرد درست تمامی دستگاه ها با برند نوکیا با انتظارات مشتریان از محصولات نوکیا مانند کیفیت، طراحی نوآوری های مربوط به مشتریانش نظارت دارد.

زمانی که معامله با مایکروسافت نهایی شود، HMD توسط Arto Nummela به عنوان مدیر عامل این شرکت، هدایت خواهد شد. او در گذشته یکی از مقامات ارشد نوکیا بود و هم اکنون نیز رئیس بخش موبایل مایکروسافت در آسیای کبیر، خاور میانه و آفریقا است. رئیس HMD در زمان عقد قرارداد Florian Seiche خواهد بود که هم اکنون معاون ارشد ریاست فروش و بازاریابی مایکروسافت در اروپا است و قبل از این نیز در نقش هایی کلیدی در نوکیا، HTC و دیگر برند های جهانی فعالیت می کرد.

خبر رسمی: نوکیا قصد بازگشت به بازار گوشی و تبلت هوشمند را دارد