1561

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

جاه طلبی های مایکروسافت در بازار تلفن های همراه، رسما به انتهای خط رسیده است

مایکروسافت به آخرین مرحله از فرآیند کنار گذاشتن بازار تولید تلفن های هوشمند رسیده است. بازاری که از سال ها پیش رو به خاموشی نهاده بود. کسب و کار تلفن های غیر هوشمند که به نوعی دیگر تلفن های ارزان قیمت نیز خوانده می شوند، با مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار، به شرکت فاکسکان واگذار خواهد شد و ۴۵۰۰ کارمند آن نیز به استخدام شرکت خریدار در خواهند آمد. این معامله که در هفته گذشته، پرده از آن برداشته شد، به طریقی آخرین بازمانده ی بزرگترین شکست تاریخ مایکروسافت را از بدنه ی شرکت پاک خواهد نمود. در دو گزارش فصلی آخر مایکروسافت، گوشی های لومیا به ترتیب با کاهش فروش ۴۶ و ۴۹ درصد رو به رو شده بودند و فروش آنها به حدود۲/۳ میلیون واحد در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ رسیده بود.

هر میزان هم که مایکروسافت تاکید کند به تولید گوشی های ویندوزی متعهد است، ولی فروش آخرین بقایای کارخانه های نوکیا چیز دیگری را نشان می دهد. این مسئله به هر میزان که ناراحت کننده باشد، ولی یک خوبی دارد. مشخص شد که سیاست حال حاضر مایکروسافت مبنی بر گسترش تولیدات آن شرکت در همه ی پلتفرم ها، با تجارت در بازار گوشی های هوشمند هم خوانی ندارد و بیشتر به سود شرکت اپل و سامسونگ است که موفق شده اند این بازار را قبضه نمایند.

استیو بالمر به عنوان یکی از آخرین تصمیمات دوران مدیریت خود، با معامله ی خرید نوکیا چیزی در حدود ۷/۲ میلیارد دلار هزینه روی دست مایکروسافت نهاد. بعد از نشستن ساتیا نادلا بر صندلی مدیریت مایکروسافت حدود ۱۰/۰۰۰ نفر از کارمندان، مجبور به خروج از شرکت شده اند. این تعداد به غیر از آن ۴/۵۰۰ نفری هستند که به فاکسکان واگذار شدند. این انتقال مالکیت زمانی انجام شد که شرکت نوکیا نیاز به نجات داشت. اما در شرایطی که صنعت تلفن همراه بعد از اندروید و IOS جایی برای نفر سوم نداشت، انجام آن از ابتدا عاقلانه به نظر نمی رسید. ترسِ از دست دادن نوکیا به عنوان تنها تولید کننده وفادار ویندوز فون باعث بروز اشتباهی شد که در طول چند سال نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار هزینه برای مایکروسافت گذاشت و ماحصل آن بعد از این همه مدت تنها ۲% از بازار جهانی تلفن های همراه شد! البته مناطقی از بازار هستند که مایکروسافت هنوز می تواند در آنها موفق عمل کند، مانند تلفن های پیشرفته ی مخصوص کسب و کار. البته آنجا هم کار با حضور اپل به عنوان یک رقیب سرسخت با امنیت بالا و دریایی از نرم افزار های تجاری آسان نخواهد بود. فروش کسب و کار گوشی های غیر هوشمند که تنها پل ارتباطی باقی مانده مایکروسافت با نوکیا بود این حقیقت را برملا می نماید که مایکروسافت دیگر علاقه و تعهدی به تولید تلفن های همراه، مخصوصا از نوع پایین رده و ارزان قیمت، ندارد و می خواهد تمرکز خود را بر نقاط دیگر بگذارد. از این روی، معامله ی انجام شده را می توان حرکت بزرگ نادلا به سمت تمرکز بر خدمات دیگر از جمله فضای ابری دانست، که تا کنون برای مایکروسافت بسیار سود آور بوده است.

nokia-simple phones

ویندوز ۱۰ یک تغییر مسیر بسیار بزرگ برای شرکت بود و این سوال وجود دارد که آیا می شود به تعداد یک میلیارد دستگاه ویندوزی طی چند سال آینده دست پیدا کرد؟ مخصوصا در حالی که فرصت به روز رسانی رایگان تابستان امسال به پایان می رسد. با این اوصاف مشخص است که مایکروسافت تنها بر روی تبلت ها، مخصوصا انواع ۲ در ۱ آنها، اکس باکس، هالولنز، اینترنت اشیا و رایانه های سنتی متمرکز شده است.

صنعت تلفن های همراه توسط سامسونگ و اپل به تسخیر در آمده است (به غیر از چند بازار کوچک آسیایی) و فضای بسیار کمی برای نفر سوم در این بازار وجود دارد، حتی اگر این نفر سوم یکی از بزرگترین شرکت های تاریخ باشد. احتمالا مایکروسافت باید در آینده تمرکز خودش را روی ویندوز ۱۰ و تولید تلفن های همراه فوق پیشرفته که می توان آنها ار به مشتریان سازمانی فروخت، بگذارد. این تنها سناریویی است که می توان برای کسب و کاری که روزی متعلق به نوکیا بوده است، متصور بود، هرچند که خیلی رویایی نباشد. سرفس فون تنها راه ادامه حیات مایکروسافت به عنوان تولید کننده گوشی های هوشمند است، هر چند که طراحی آن نیاز به پردازنده های کم مصرف اینتل دارد. این در حالی است که روند تحقیقات در زمینه تولید این پردازنده ها فعلا توسط اینتل متوقف شده است ولی مایکروسافت می تواند هنوز بر روی این مورد کار کند.

در نهایت فروش کسب و کار تلفن های غیر هوشمند آن هم با مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار، یک برد برای مایکروسافت محسوب می شود زیرا این قسمت از بازار تنها متضمن هزینه ی بدون بازگشت برای شرکت بوده است.

جاه طلبی های مایکروسافت در بازار تلفن های همراه، رسما به انتهای خط رسیده است