1647

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

لینوکس دیگر از پردازنده های ۳۲ بیتی پشتیبانی نخواهد کرد

دو کمپانی Intel و AMD طی سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ میلادی اولین پردازنده‌های ۶۴ بیتی خود را راهی بازار کردند. حال پس از گذشت بیش از یک دهه از زمان عرضه‌ی این پردازنده‌ها به بازار، توزیع کنندگان نسخه‌های مختلف لینوکس در نظر دارد تا پشتیبانی از سخت افزار ۳۲ بیتی را متوقف کنند

بیش از یک دهه از زمان عرضه‌ی اولین پردازنده‌های ۶۴ بیتی توسط اینتل و اِی اِم دی می‌گذرد. در طول یک دهه‌ی گذشته توزیع کنندگان سیستم عامل لینوکس در کنار نسخه‌ی ۶۴ بیتی، نسخه‌ی ۳۲ بیتی سیستم عامل خود را نیز راهی بازار می‌کردند، اما به نظر می‌رسد این موضوع به پایان خود نزدیک شده و دیگر شاهد پشتیبانی از سخت افزار ۳۲ بیتی توسط لینوکس نخواهیم بود.

البته باید به این نکته اشاره کرد که گوگل از سال ۲۰۱۵، انتشار نسخه‌ی ۳۲ بیتی سیستم عامل کروم را که مبتنی بر لینوکس است، متوقف کرده است.

اوبونتو، آخرین نسخه لینوکس با توقف پشتیبانی از لینوکس

جان لدکوف از اوبونتو جزو افرادی است که مشتاقانه در پی توقف پشتیباتی و عرضه‌ی نسخه‌ی ۳۲ بیتی سیستم عامل لینوکس است. وی به این موضوع اشاره می‌کند که این روزها پیدا کردن و استفاده از سخت‌افزار با پشتیبانی ۶۴ بیت کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست، حال آنکه توسعه‌دهندگان برای توسعه، تست و آماده‌سازی نسخه‌های ۳۲ بیتی سیستم عامل خود وقت زیادی را صرف می‌کنند. در لینوکس، معماری i386 بصورت استاندارد برای پردازنده‌های ۳۲ بیتی اینتل توسعه یافته است، حال آنکه معماری amd64 توسط کمپانی AMD توسعه یافته هرچند می‌توان در پردازنده‌های اینتل نیز از آن استفاده کرد.

لدکوف به این موضوع اشاره کرده که اوبونتو در نسخه‌های بعدی اوبونتو، پشتیبانی از پردازنده‌های ۳۲ بیتی را محدود کرده و در نسخه‌های آینده دیگر خبری از اوبونتوی ۳۲ بیتی برای دسکتاپ و سرور نخواهد بود. آخرین نسخه از اوبونتو که شاهد پشتیبانی از نسخه ۳۲ بیتی خواهیم بود، ۱۶.۱۰ است. با عرضه‌ی نسخه‌ی ۱۸.۱۰ اوبونتو که از سال ۲۰۱۸ میلادی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت، دیگر شاهد پشتیبانی از نسخه‌ی ۳۲ بیتی نخواهیم بود.

فدورا توزیع دیگری از لینوکس است که پشتیبانی و انتشار نسخه‌ی ۳۲ بیتی را کنار گذاشته است. تصمیم توسعه دهندگان فدورا این بود تا از نسخه‌ی ۲۴ دیگر این توزیع را در نسخه ۳۲ بیتی منتشر نکنند، حال آنکه این تصمیم رنگ واقعیت به خود نگرفت، هرچند پشتیبانی از این معماری کاهش یافت و تنها چند نسخه از فدورا ۲۴ از معماری ۳۲ بیتی پشتیبانی می‌کنند. انتظار می‌رود فدورا در نسخه‌های بعدی پشتیبانی از نسخه ۳۲ بیتی را کنار بگذارد.

OpenSUSE Leap‌ از ابتدای پیدایش اصلا در نسخه‌ی ۳۲ بیتی راهی بازار نشده است. ریچارد براون، مدیر اوپن سوسه در ردیت به این موضوع اشاره کرده که پشتیبانی از نسخه ی ۳۲ بیتی ارزش زحماتی را که برای آن صرف می‌شود، نداشته و کاهش تعداد دانلودهای انجام شده برای نسخه ۳۲ بیتی نشان از کمرنگ شدن اهمیت این نسخه دارد.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که نسخه‌های ۳۲ بیتی همچنان در دسترس خواهند بود و عدم پشتیبانی از سخت‌افزار ۳۲ بیتی و عدم عرضه نسخه‌ی ۳۲ بیتی به معنای در دسترس نبودن این نسخه‌ها نیست، بطوریکه Ubuntu 16.04 LTS که تحت نسخه ۳۲ بیتی اخیرا منتشر شده تا سال ۲۰۲۱ پشتیبانی خواهد شد.

لینوکس دیگر از پردازنده های ۳۲ بیتی پشتیبانی نخواهد کرد