1658

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
1395/05/03 - مقالات

بهینه سازی موتور جستجو چیست؟

بهینه سازی موتورهای جستجو

در دنیای امروز ما از آنجایی که جستجو نقش مهمی در تجربه آنلاین دارد، بالا بودن رتبه در موتورهای جستجو اصل مهمی می باشد. تمام موتورهای جستجوی بزرگ مانند گوگل، یاهو و Bing نتایج جستجوی اولیه دارند، که در آن، صفحات وب و مطالب دیگر مانند فیلم ها و یا سایت های های محلی نمایش داده می شود و بر اساس آنچه موتور جستجو برای کاربران مناسب تر در نظر می گیرد، رتبه بندی می کند.

حال که با اهمیت وجود سئو در وب سایت ها برای جذب بیشتر مخاطب برای وب سایت ها آشنا شده ایم باید عمیق تر مفهوم سئو را درک کنیم. SEO مخفف عبارت بهینه سازی موتور جستجو می باشد اما آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است درک بیشتر مفهوم "بهینه سازی" می باشد که در واقع باید به شرح آنچه که بهینه سازی می شود پرداخته شود. نیل پاتل، از تاثیرگذاران جوان برتر وب، معتقد است که " SEO فرایند بهینه سازی محتوای آنلاینی که یک موتور جستجو علاقه مند به انتشار آن، به عنوان یک نتیجه برتربرای جستجوی یک کلمه کلیدی خاص باشد، تعریف می شود."

عوامل سئو از جمله، طراحی، لینک ها و کیفیت محتوا وب سایت ما را به رتبه بندی های موتور جستجو سوق می دهد و البته ترکیب این عوامل یک وب سایت را منحصر به فرد می کند و هیچ یک به تنهایی کافی نمی باشد. عوامل سئو در دو دسته ی عوامل داخلی و عوامل خارجی قرار می گیرند که عوامل داخلی عناصری هستند که در کنترل مستقیم از سوی ناشر می باشند در حالی که عوامل خارجی تحت تاثیر خوانندگان، بازدیدکنندگان و سایر ناشران می باشند. نکته ای که وجود دارد این است که حضور عوامل منفی مانند spamming می تواند شانس دستیابی به موفقیت سئو را از بین ببرد.

در این مقاله چگونه بالا آمدن به عنوان اولین سایت در نتایج صفحه جستجو با به کارگیری این عناصر در صفحه وب را در جداول زیر نشان می دهیم.

on-the-page-factors

جدول 1 معرفی عوامل داخلی تاثیرگذار بهینه سازی موتور جستجو

محتوا: جمله ی معروف بیل گیتس در این زمینه "محتوا پادشاه است" می باشد. در سال 1991 پیش بینی کرد که "تولید محتوای عالی کلید موفقیت در سئو می باشد". علاوه بر تولید محتوای مناسب، بایستی راه های خاصی که افراد به جستجوی محتوای شما می پردازند را بیابید. بنابراین، عامل جستجوی کلمه کلیدی مناسب راه دیگری است که رتبه بندی صفحه خود را بالا ببرید. پیشتر به کارگیری کلمه کلیدی به معنای استفاده ی بیش از اندازه کلمات، حتی کلمات بی ربط مانند نام کشورها، شهرها، و اطلاعات زائد بود. در سالهای اخیر، به کارگیری کلمات کلیدی بیشتر در مورد معانی آن ها می باشد که به عبارتی بیانگر این است که موتورهای جستجو به ویژه گوگل در زمینه تفسیر معنی کلمات مورد جستجو بسیار پیشرفت کرده اند.

مطالب تازه و به روز برای جذب ترافیک موتور جستجو حیاتی هستند. افزون بر این، هنگام جستجو درباره موضوعی، در گوگل بخشی معرفی می شود که به صورت مستقیم به پرسش مورد نظر پاسخ داده می شود. سایت هایی که به عنوان منبع پاسخ مستقیم استفاده می شوند قابل اعتماد در نظر گرفته می شوند و در واقع منجر به ارسال ترافیک می شوند.

HTML/ تگ های title: مشابه تیتر خبر روزنامه ها و مجلات، موتورهای جستجو تگ های عنوان را برای درک اینکه وب سایتی در چه موردی است به کار می برند. به کار بردن حداقل یک تگ h1 برای روشن کردن موضوع سایت ضروری می باشد.

Meta description: تگ meta که کلمات کلیدی مورد جستجو را در بر می گیرد می تواند نظر کاربر را به خود جلب کند.

Schema (طرحواره): تگ هایی با واژگان خاصی وجود دارند که با افزودن به کدهای HTML می توان شیوه نمایش وب سایت شما را در نتایج موتور جستجو بهینه کنند. برای مثال، Moz نکات خوبی در چگونه بهره بردن از این تگ ها را ارائه می دهد.

Headers: تگ های سرآیند برای شناسایی بخش های مهم یک وب سایت به کار برده می شود. به همان اندازه که تگ های سرآیند برای خواندن راحت تر مطالب توسط بازدید کنندگان به کار می رود چنین امکانی را نیز به موتور جستجو می دهد.

معماری سایت:

خزیدن (Crawl): موتور جستجو روبات هایی دارد که وب سایت ها را برای شناسایی اینکه آیا نتیجه خوبی هستند یا خیر پویش می کند. سپس، آن ها را به لیستی از وب سایت ها می افزاید که شاخص نامیده می شوند و هر گاه کاربری در خصوص موضوعی جستجو کند، آن ها از میان لیست خود بهترین ها را انتخاب کرده و به عنوان رتبه اول نمایش می دهند.

تکثیر: همانطور که نیل پاتل در وب سایت خود عنوان می کند، "ارسال دوباره مطالب در وب سایت خود یا وب سایت دیگران به سئو آسیب نمی رساند مگر اینکه به گونه ای اشتباه (به عنوان اسپم) صورت گیرد." در حقیقت، گوگل تمامی مطالب و محتوای مشابه و یکسان را جمع آوری می کند و در یک دسته قرار می دهد سپس گوگل بهترین نتایج جستجو را از میان دسته نمایش می دهد.

Mobile friendly: طراحی یک وب سایت واکنش گرا (Responsive) این روزها امری ضروری است به این دلیل که کاربران به استفاده از دستگاه های مختلف مانند انواع موبایل ها و تبلت ها برای جستجو گرایش پیدا کرده اند. بنابراین، طراحی وب سایت مناسب موبایل، شانس بالا رفتن رتبه بندی را به دنبال دارد.

سرعت: آز آن جایی که این روزها هیچ کس برای انتظار بارگذاری یک صفحه وب صبور نیست، بایستی سرعت صفحات وب افزایش یابند که در نتیجه عوامل دیگر سئو را تحت تاثیر قرار می دهد و از این جهت حائز اهمیت می باشد. هرچند این عامل به تنهایی به عنوان عامل مهم و ضروری سئو در نظر گرفته نمی شود.

URL: در هنگام انتخاب نام دامنه بهتر است کلماتی برگزیده شوند که در نمایش نتیجه جستجو موثر باشند.

HTTPS: از هنگامی که گوگل اعلام کرد امنیت به عنوان یک علامت رتبه بندی برای تامین امنیت جستجوگران در نظر گرفته می شود توجه به عامل HTTPS ضروری می باشد.

off-the-page-factors

جدول 2 معرفی عوامل خارجی تاثیرگذار بهینه سازی موتور جستجو

اعتماد: موفقیت سئو تا اندازه زیادی به اعتماد سایت از دیدگاه جستجو بستگی دارد. چهار گام برای ایجاد اعتماد از جمله مجوز، تعامل، تاریخچه و هویت وجود دارد.

اعتبار صفحه: یک عامل ضروری رتبه بندی که کمک می کند سیگنال های اعتماد را برای گوگل بفرستد. با توجه به Moz، مجوز صفحه یک امتیاز توسعه یافته توسط Moz می باشد که پیش بینی می کند چگونه یک صفحه خاص در موتورهای جستجو رتبه بندی خواهد شد. این عامل براساس داده ای از شاخص وب Mozscape می باشد و شامل تعداد لینک ها، Mozrank، MozTrust و ده ها نوع از عوامل دیگر می باشد.

تعامل: مدت زمانی که کاربر صرف رفتن به بخش های مختلف سایت می کند، مطالب را می خواند و بر روی لینک ها کلیک می کند به عنوان یک عنصر رتبه بندی در نظر گرفته می شود.

تاریخچه دامنه: باور اشتباهی در مورد مدت زمان ثبت دامنه وجود دارد به طوری که این عامل امتیازی برای رتبه بندی محسوب می شود. در واقع، وزن کمی  در الگوریتم های موتور جستجو به آن اختصاص داده شده است، بنابراین مدت زمانی که یک نام دامنه متعلق به شما می باشد برای موتور جستجو اهمیتی ندارد بلکه عمر دامنه به عنوان یک فاکتور سئو به سطح اعتمادی که یک وب سایت در طول سالیان به دست آورده است، برمی گردد. به این دلیل که به طور معمول یک سایت جدید دربردارنده محتوای اندکی می باشد.

هویت: موتورهای جستجو گرایش به بررسی وب سایت ها و همچنین نویسندگان آن ها دارند و در واقع یک علامت بزرگ اعتماد برای آن ها می باشد.

لینک ها: به عنوان اولین فاکتور مهم خارجی رتبه بندی که توسط موتورهای جستجو استفاده می شود، لینک ها نقش مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت یک وب سایت ایفا می کنند. درحالی که برای بدست آوردن لینک دهنده ها تلاش می شود بایستی این نکات نیز در نظر گرفته شوند:

کیفیت: موتورهای جستجو تمامی لینک هایی که به یک سایت اشاره می کنند را می شمارد، به غیر از آن هایی که توسط کدهایی مانند nofollow یا سایر روش ها مسدود شده اند، اما آن ها را به صورت مساوی نمی شمارد. به لینک هایی که کیفیت مطلوب تری دارند امتیاز بیشتری می دهد.

Anchor text: متن لینک یا Anchor text بایستی به فرم طبیعی نوشته شود که به این معنا می باشد که هنگامی که تصمیم گرفته می شود لینکی اضافه شود تلاش شود کلماتی به کار برده شود که، برای مثال، به جای آوردن عبارت "کلیک کنید"، آن لینک را توصیف کند.

تعداد: از نظر موتورهای جستجو تعداد سایت هایی که به شما لینک می دهند هر چه بیشتر باشند بهتر است. گرچه، باید از نرم افزارهای خودکار و اسپم ها صرف نظر شود.

شخصی: این روزها لینک ها ارزش خود را تا اندازه ای به دلایل گوناگون از جمله اینکه بسیاری از شرکت ها و افراد اقدام به خرید و فروش لینک ها می کنند را از دست داده اند. بنابراین، علامت های اجتماعی به نظر می رسد که عنصر خارجی مهمی برای رتبه بندی در موتورهای جستجو شناخته می شوند.

موقعیت: تمام نتایجی که به جستجوگران نشان داده می شود، مربوط به کشور ویا شهری که در آن زندگی می کنند، می باشد. برای دستیابی به جذب مخاطبان جدید از نقاط مختلف جهان باید بر روی سئوی بین الملی وقت و انرژی بیشتری گذاشته شود. و یا اینکه، برای مثال اگر به دنبال این هستید که در نتایج جستجوی منطقه خاصی ظاهر شوید باید مطمئن شوید که وب سایت شما مناسب آن منطقه باشد.

تاریخچه جستجو: نتایج جستجوی گذشته که کاربری بر روی آن ها کلیک کرده است و همچنین وب سایت هایی که در گذشته از آن ها بازدید کرده است، هنگامی که بحث در خصوص تاریخچه جستجو باشد، در نظر گرفته می شوند. گرچه، ردیابی چنین اقدامات فردی دشوار می باشد، بنابراین، بهینه سازی فاکتورهای داخلی ارزش ویژه ای دارند.

رفتارهای اجتماعی: یک عامل جدید دیگری وجود دارد که بسیار روی نتایج جستجو تاثیرگذار می باشد که به عنوان ارتباطات اجتماعی در نظر گرفته می شوند. اقداماتی که در شبکه های اجتماعی مختلف صورت می گیرند نمایانگر ترجیح کاربر نسبت به برخی شرکت ها و برند های خاص می باشد. بنابراین، موتورهای جستجو نتایج مربوط به آن ها را نشان می دهند.

اجتماعی: فاکتورهای شبکه های اجتماعی که می توانند به افزایش رتبه بندی یک وب سایت کمک کنند. البته از آن می توان به عنوان یک روش ساختن لینک نیز اشاره کرد. به این نکته باید توجه شود که حساب های کاربری جعلی زیادی در شبکه های اجتماعی وجود دارند. بنابراین شما بایستی ارجاعات بیشتری از شبکه های اجتماعی با اعتبار خوب، به دست آورید.

بهینه سازی موتور جستجو چیست؟