1727

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
1395/04/04 - مقالات

جلسه اول : آشنایی با مفاهیم ابتدایی (چرا باید اچ تی ام ال یاد بگیریم )

دنیای اینترنت ، دنیای بزرگی است و اگر می خواهید شما هم در آن نقش به سزایی داشته باشید حتما باید مفاهیم این دنیای بزرگ را بیاموزید تا بتوانید مثل انها صحبت کنید ، کار کنید و متقابلا درامد داشته باشید

وب (Web) به عنوان یک سرویس در اینترنت ( که اغلب اینترنت را به اشتباه معادل وب جهان گستر (WWW) می دانند ) یکی از محبوب ترین انها است که بخش عظیمی از دنیای اینترنت را در اخیتار داردو مهم ترین موضوعی که کاربر دنیای اینترنت را به خود جذب می کند زبان HTML است .

 

چرا باید اچ تی ام ال را یاد بگیریم ؟

همانطور که می‌دانید، یکی از بنیادی‌ترین موضوعاتی که برای طراحی و استفاده از صفحات وب مورد استفاده قرار می‌گیرد زبان HTML است. اچ‌تی‌ام‌ال یا Hypertext Markup Language زبانی است که برای طراحی و چینش صفحات وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی اسکلت یک صفحه وب ( در همه وب سایت ها ، با همه تکنولوژی ساخت ) تنهای یک چیز است وآنهم HTML می باشد در واقع هر آنچه که شما در مرورگر خود در هنگام ورود به هر گونه وب سایتی مشاهده می‌کنید حاصل پردازش این کدها به همراه برخی زبان‌های دیگر توسط مرورگر شما است.

 

زبان‌ برنامه‌نویسی وب چیست؟

در واقع زبان‌های تحت وب به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. زبان‌های FrontEnd و زبان‌های برنامه‌نویسی Backend همانطور که از نام این زبان‌ها نیز پیدا است هر کدام مربوط به یک وجه از ایجاد صفحات وب می‌شوند. زبان‌های بک‌اند زبان‌هایی هستند که برای ارتباط کاربر با سرور مورد استفاده قرار می‌گیرند و توسط کاربر دیده نمی‌شوند. در طرف دیگر زبان‌های فرانت‌اند زبان‌هایی هستند که توسط مرورگر اجرا می‌شوند و حاصل کار آن‌ها به صورت مستقیم در صفحه‌ی مرورگر نمایش داده‌ می‌شود. برای مثال یک فرم ثبت نام کاربر را در نظر بگیرید. در این فرم، فیلدهایی وجود دارد که به زبان اچ‌تی‌ام‌ال نوشته و توسط مرورگر نمایش داده می‌شود که شما می‌توانید این فرم‌ها را پر کنید. در واقع تمامی محتویاتی که روی مرورگر دیده می‌شود حاصل کار زبان‌های فرانت‌اند یا کلاینت ساید(سمت کاربر) است که مهم‌ترین آن‌ها HTML، CSS و JavaScript است.

اطلاعاتی که شما در این فرم‌ها پر می کنید قرار است که به سمت یک کامپیوتر که برای اجرای سرویس مورد نظر استفاده می‌شود و بدان سرور می‌گویند، فرستاده شده و پردازش شود. برای ارسال این اطلاعات و دریافت و پردازش بر روی اطلاعات، زبان‌های مربوط به سرور(سرور ساید) یا بک‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله معروف‌ترین زبان‌های تحت سرور می‌توان به PHP، .Net، Node Js و ... اشاره کرد.

 

چرا HTML یک زبان نشانه گذاری است نه یک زبان برنامه نویسی؟
سوالی که همواره بین طراحان و برنامه نویسان وب مطرح است این است که آیا می توان اچ تی ام ال را یک زبان برنامه نویسی برای صفحات وب دانست ؟
جواب این سوال خیر است . به دلایل زیر

  1. در زبان HTML که یک زبان نشانه گذاری است هیچ گاه دستورات نوشته شده کامپایل نمی شوند و به صورت یک برنامه واحد تبدیل نمی شوند ، بنابراین ما در زبان HTML همانند زبان های برنامه نویسی خطا برنامه نویسی نداریم

 

2. در زبان های برنامه نویسی شما می توانید با استفاده از دستورات برنامه نویسی برای برنامه خود قابلیت های شرطی (همانند IF) ، حلقه تکرار (همانند For) و...  قرار بدهید اما در زبان نشانه  گذاری تنها با استفاده از دستورات می توانید تعیین کنید چه عناصر ( Element) در صفحه وب سایت  نمایش داده شوند.

 

3. هدف از ایجاد زبانی به نام html یا hypertext markup language در وب، در واقع به ضرورت ایجاد استانداردی تعریف شده برای یکسان سازی و سهولت کار برمی گردد، این زبان توسط کنسرسیوم جهانی وب یا w3c توسعه یافته و امروزه تبدیل به استانداردی فراگیر گشته است که توسط انواع مختلف مرورگرها و واسطه های کاربری (کامپیوتر، تلفن همراه و...)، قابل پردازش است.

 

تاریخچه HTML:


HTML توسط Tim Berners-Lee  در خلال دهه 90 میلادی همراه با گسترش وب، شکوفا شد. این زبان توسط مرورگر Mosaic معروفیت خاصی پیدا کرد. در آن زمان HTML در چند مدل منتشر می شد که آن بستگی داشت به سازنده فایل و انجمنهایی که در زمینه وب فعالیت داشتند. در نوامبر 1995 نسخه HTML 2.0 گسترش یافت و بلافاصله در همان سال HTML 3.0 منتشر شد، ولی استقبالی از آن نشد. در سال 1996 انجمن W3C شروع به فعالیت بر روی نسخه این زبان کرد که حاصل کار آنها در 14 ژانویه 1997 انتشار HTML 3.02 بود. این نسخه توانست رضایت اکثریت را جلب کند چون هماهنگی بیشتری با مرورگرهای مختلف در سیستمهای عامل متفاوت داشت. در تمام نسخه های این زبان ، سعی بر این شده بود تا نظر کسانی که در زمینه وب سرمایه گذاری کرده بودند جلب شود و برنامه های تولید شده برای وب بتوانند مدت طولانی تری قابل استفاده باشند. به همین منظور HTML برای اهداف گسترده تری ، در وب توسعه یافت تا در کلیه سیستمهای اطلاع رسانی و الکترونیکی کوچک و بزرگ با بکار بردن گرافیک و رنگها، قابلیت بهره برداری بیشتری داشته باشد. در 18 دسامبر 1997 نسخه HTML 4.0 در وب منتشر شد و در همین بین شرکتهای تولید کننده مرورگر وب یکسری مشخصات منحصر بخود را به این نسخه اضافه کردند که قابل اجرا در مرورگرهای دیگر نبود. بعضی از این تغییرات در W3C  مورد تایید قرار گرفت اما بعضی دیگر نه. با تغییرات HTML مرورگرها مجبور به تغییر شدند تا با تحولات جدید سازگار شوند. در تاریخ 24 آوریل 1998 در این نسخه تجدید نظر شد و حاصل آن پیدایش HTML 4.01 بود که با کمی تغییر و رفع یکسری مشکلات، در W3C برسمیت شناخته شد و این انجمن استفاده از آنرا به توسعه دهندگان و طراحان وب ، توصیه کرد. بطور کل مجموعه HTML 4 با قابلیت استفاده از embeded objects, frames, scripting, style sheets و با کارآیی بالاتر جدولها و فرمها به وب معرفی شد، همچنین در این نسخه توجه زیادی به افراد با توانایی کم شده بود تا این افراد هم بتوانند از محیط وب استفاده کنند. اما مهمترین قدمی که در این نسخه برداشته شد، پشتیبانی HTML از زبانهایی بود که از راست به چپ  نوشته میشدند مانند زبان فارسی، که در این نسخه با پذیرفتن استاندارد ISO 10646  به هدف بزرگ بین المللی شدن این زبان نزدیک شدند تا همه مردم دنیا در هر کجا و با هر زبانی بتوانند اسناد HTML را منتقل کنند. HTML 4.01 تفاوت کمی با نسخه اصلی خود یعنی 4.0 دارد اما در عوض هماهنگی بیشتری با نسل جدید زبان وب یعنی XHTML و نسل بعدی یعنی XML دارد. در اصل XHTML اساس و مقدمه XML است که برای هماهنگی و سازگاری HTML با XML منتشر شده است. HTML 4 زبان بسیار قوی است برای طراحان و سازندگان محصولات وب اما در آن توجهی به دستگاههای اطلاع رسانی و الکترونیکی کوچک با قدرت و حافظه کمتر نشده است. به همین منظورW3C در 26 ژانویه 2000   اقدام به معرفی XHTML 1.0 کرد و در 19 دسامبر همان سال آنرا به رسمیت شناخت و تاکید به استفاده از این نسخه کرد تا با بکارگیری ویژگیهایی که دارد دامنه استفاده از زبان محبوب HTML را گسترش دهد و مقدمات معرفی XML را فراهم کند

 

 

 با چه نرم افزارهایی  می توان یک صفحه وب با زبان برنامه نویسی اچ تی ام ال ساخت ؟

شاید شما هم تا کنون اصطلاح IDE را شنیده باشید ، IDE یا بطور کامل محیط توسعه یکپارچه (integrated development environment) می باشد و منظور نرم افزار هایی هستند که برنامه نویسان و طراحان وب می توانند توسط این اپلیکیشن ها یک صفحه وب با استفاده از اچ تی ام ال بسازند . IDE ها بر اساس امکاناتی که برای یک برنامه نویس وب فراهم می کنند در بین برنامه نویسان دارای  اعتبار خاصی هستند .در اینجا قصد داریم تعدادی از آنها را معرفی کنیم .

 

1. نرم افزار Notepad++ : برنامه‌ای رایگان برای ویراش كد اصلی (source code) برنامه ها و جایگزینی مناسب برای Notepadویندوز است. این نرم افزار، زبان‌های برنامه نویسی متعددی را پشتیبانی می‌نماید. امكانات این برنامه عبارتند از: مشخص نمودن syntaxها ، تفكیك و قالب بندی كدها، تكمیل خودكار كدها، ویرایش همزمان چند فایل، Drag & Drop متون، قابلیت جستجوی كامل و ... همچنین این برنامه قابلیت ضبط و اجرای ماكروها را نیز دارد. 

2.نرم افزار Webstorm

این نرم افزار با محیط ویرایشی پویا و با پشتیبانی کامل از HTML5 و CSS3 و JavaScript ( به ویژه برای جاوا اسکریپت ) توانسته در چندین سال اخبر در بین طراحان وب نامی برای خود پیدا کند از مهم ترین ویژگی این نرم افزار می توان ارائه ی راهکار برای رفع مشکلات موجود در کد های جاوا اشاره کرد

جلسه اول : آشنایی با مفاهیم ابتدایی (چرا باید اچ تی ام ال یاد بگیریم )