1758

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

کنسرسیوم جهانی وب، HTML 5.1 را منتشر می کند

اعضای کنسرسیوم جهانی وب (W3C) در حال آماده‌سازی نسخه‌ی جدید HTML برای انتشار هستند. این نهاد اعلام کرده که HTML 5.1 را در آینده‌ی نزدیک منتشر می‌کنند، حال آنکه کار روی نسخه‌ی جدیدتر یعنی HTML 5.2 نیز از میانه‌های آگوست آغاز شده است.

اچ‌ تی ام ال ۵.۱ از مرحله‌ی Release Candidate وارد مرحله‌ی Proposed Recommendation شده و آخرین مرحله پیش از انتشار نسخه‌ی نهایی عبور از مرحله‌ی W3C Recommendation است. این نسخه جدید بصورت استاندارد جایگزین HTML 5 خواهد شد که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نسخه‌ی جدید اچ‌تی‌ام‌ال دچار تغییراتی در مقایسه با نسخه‌ی استاندارد شده است که شامل شماری از تغییرات کلی در کنار بهبود‌هایی است که در آن اعمال شده است. با توجه به اینکه این نسخه در مرحله‌ی Proposed Recommendation قرار دارد، بیش از ۹۹.۹۹ درصد از تغییرات در نسخه‌ی اصلی نیز قابل رویت خواهد بود.

تایید ورود اچ‌تی‌ام‌ال به مرحله‌ی جدید نشان از این دارد که توسعه‌دهندگان مرورگرهای اینترنتی در مورد تغییرات صورت گرفته به اجماع رسیده‌اند و از ویژگی‌های جدید در نسخه‌های آتی مرورگر خود پشتیبانی خواهند کرد. 

قابلیت‌های جدید HTML 5.1 

اچ‌تی‌ام‌ال ۵.۱ دارای قابلیت‌های جدیدی است که می‌تواند برای توسعه‌دهندگان و کاربران هیجان‌انگیز باشد، حال آنکه این ویژگی‌ها به اندازه‌ی HTML 5 زیاد نیستند. به جرات می‌توان ادعا کرد که اچ‌تی‌ام‌ال ۵ همراه با انتشار در کنار CSS3 دنیای وب را متحول کردند. 

سه ویژگی و قابلیت جدید اضافه شده به اچ‌تی‌ام‌ال در قالب بروزرسانی نسخه‌ی ۵.۱ شامل تگ‌های <picture>، <dialog و <summery> در کنار <detail> است. 

<picture>

به یاد داریم که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های این چنین بانی اصلی اضافه شدن این تگ به اچ‌تی‌ام‌ال ۵ بودند، حال آنکه اضافه شدن این تگ تاحدودی دیر انجام شد، حال آنکه گروه WHATWG تمام تلاش خود را به کار گرفت تا توسعه‌دهندگان مرورگرهای اینترنتی امروزه از این تگ در کروم، اپرا، فایرفاکس، سافاری و اج پشتیبانی می‌کنند. 

هرچند این تگ امروزه در مرورگرهای مورد نظر پشتیبانی می‌شود، اما W3C در بروزرسانی جدید، این تگ را بصورت استاندارد به دامنه‌ی تگ‌های خود اضافه می‌کند. همچنین باید به srcset نیز اشاره کرد که در کنار <picture> بصورت استاندارد در اچ‌تی‌ام‌ال ۵.۱ در دسترس خواهد بود. این ویژگی را باید محبوب توسعه‌دهندگان خواند، چراکه امکان استفاده از تصاویر ریسپانسیو را در صفحات وب ممکن می‌کند. 

<dialog>

یکی دیگر از تگ‌های اضافه شده <dialog> اشاره کرد. این تگ هم اکنون تنها در مرورگر کروم و اپرا پشتیبانی شده و تیم توسعه دهنده‌ی مرورگر اج نیز به این موضوع اشاره کرد که درصدد اضافه کردن این ویژگی به مرورگر خود است. 

با استفاده از این تگ توسعه‌دهندگان می‌توانند پنجره‌های پاپ‌آپ را در درون کد اچ‌تی‌ام‌ال قرار داده و استفاده از جاوا اسکریپت را کاهش دهند. 

براساس اطلاعات ارائه شده می‌توان در تگ مورد نظر انواع محتوا از قبیل متن و تصویر را قرار داد. تگ <dialog> را باید پایانی بر پلاگین‌های lightbox و model خواند که از سال ۲۰۰۰ در اینترنت رواج پیدا کرده‌اند. 

 <summery> و <details>

این دو تگ با یکدیگر همراه شده و براساس شواهد به گوش رسیده با استفاده از این دو تگ می‌توان برای تسهیل ساخت المان‌هایی نظیر منوهای جمع شونده استفاده کرد. 

در حال حاضر این تگ‌ها در مرورگرهای کروم، سافاری، فایرفاکس و اپرا پشتیبانی می‌شود. مایکروسافت در حال حاضر در مورد پشتیبانی از تگ‌های مورد نظر تصمیم قطعی نگرفته است، اما انتظار می‌رود پس از عرضه‌ی نسخه‌ی رسمی HTML 5.1 این تگ‌ها در مرورگر اج نیز پشتیبانی شود. 

سایر ویژگی‌های HTML 5.1 

از جمله‌ی ویژگی‌های دیگری که البته از اهمیت کمتری برخوردار هستند، باید به متد HTMLElement.forceSpellcheck اشاره کرد که با استفاده از آن می‌توان قابلیت تعیین صحت متون را فعال کرد. این ویژگی‌ می‌تواند در کادرهای مخصوص وارد کردن متن یا جعبه‌ی متن‌هایی که باید کاربر اطلاعات حساسی را وارد کند، مورد بررسی قرار گیرد. 

همچنین باید به allowFullScreen اشاره کرد که با استفاده از آن می‌توان تعیین کرد که در مرورگر‌ها کدام المان‌ها بصورت فول اسکرین نمایش داده شوند. این ویژگی تنها در تگ <iframe> قابل استفاده است. 

از جمله‌ی ویژگی‌های دیگر باید به اینترفیس‌های ImageBitmap و XMLDocument در کنار متد registerProtocolHandler و registerProtocolhandler اشاره کرد. 

کنسرسیوم جهانی وب لیست ویژگی‌هایی را که باید در مرورگرها رعایت شود، ارائه می‌کند. شماری از ویژگی‌ها که W3C در لیست خود گنجانده، اما توسعه‌دهندگان مرورگر نتوانسته‌اند در محصول خود از آن پشتیبانی کنند، با برچسب at risk توسط کنسرسیوم جهانی مشخص شده و از این‌رو این ویژگی‌ها در اچ‌تی‌ام‌ال ۵.۲ از میان برداشته خواهند شد. از جمله‌ی این قابلیت‌های جدید می‌توان به <menu> و <menuitem> اشاره کرد. 

همانطور که اشاره کردیم، کنسرسیوم جهانی وب کار روی نسخه‌‌ی بعدی HTML 5 را آغاز کرده که در قالب بروزرسانی HTML 5.2 بصورت رسمی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت. این نسخه نیز با بهبود‌ها و ویژگی‌های جدید همراه خواهد شد. 

کنسرسیوم جهانی وب، HTML 5.1 را منتشر می کند