1780

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
1397/05/09 - مقالات

نرم افزار تحت وب چیست؟

نرم افزار تحت وب چیست؟

دنیای وب در ابتدای دهه 90 پا به عرصه ظهور نهاد. شاید حتی خود توسعه دهندگان اولیه وب فکر نمی کردند که این پدیده با این سرعت رشد کرده و در مدتی نه چندان طولانی تا بدین حد وارد زندگی افراد شود.

در ابتدا اینترنت و وب وظیفه نمایش اطلاعات را بر عهده داشت. کاربران به نوعی امکان هیچگونه دخل و تصرفی در صفحات وب را نداشته و فقط می توانستند از اطلاعات آن استفاده کنند. اصطلاح بهتر برای کاربران وب اولیه "بیننده وب" است نه کاربر وب. اطلاعات صرفا نمایشی بودند!

طولی نکشید که دنیای وب توسعه یافت. امکانات تعاملی زیادی به وب اضافه شد و ببنندگان وب، تبدیل به کاربران وب شدند. کاربران می توانستند اطلاعاتی را دریافت یا ثبت کنند. روند پیشرفت و تعاملی شدن وب تا جایی ادامه یافت که در حال حاضر هر امکانی که ما بر روی سیستم محلی خود داریم را می توانیم بر روی اینترنت نیز داشته باشیم. دیگر برای دسترسی به اطلاعات و نرم افزارهای خود لازم نیست صرفا به کامپیوتر خود محدود شویم، دنیای وب در هر زمان و هر مکان این داده ها را برای ما دردسترس قرار داده است.

یکی از بزرگترین دستاوردهای وب تعاملی، امکان ارائه نرم افزارهای تحت وب می باشد. نرم افزارهای های تحت وب به صورت کلاینت/سرور(سرویس گیرنده/خدمات دهنده) ارائه می شوند.

مفهوم نرم افزار تحت وب

فرض کنید شما یک سیستم شخصی دارید و روی آن یک نرم افزار را اجرا می کنید، در این هنگام اطلاعات برای واحد پردازش سیستم شما ارسال شده و نتایج در خروجی یعنی صفحه نمایش ظاهر می شوند. در نرم افزارهای تحت وب دیگر پردازش های مربوط به نرم افزار مورد نظر بر روی سیستم شما صورت نمی گیرد. شما یک درخواست به سیستم خدمات دهنده(سرور) ارسال می کنید، سیستم خدمات دهنده بر روی بستر اینترنت قرار دارد و به عبارتی تحت وب است، سپس سرور پردازش های لازم را انجام داده و نتایج را برای شما ارسال می کند.

بدین شکل شما با ساده ترین و قدیمی ترین سیستم ها نیز می توانید به قوی ترین خدمات تحت وب و نرم افزارهای تحت وب دسترسی داشته باشید زیرا دیگر نیازی به یک پردازنده قدرتمند ندارید و سیستم شما فقط وظیقه نمایش اطلاعات را بر عهده دارد نه پردازش داده ها را.

از طرفی وقتی شما یک نرم افزار را روی رایانه شخصی خود نصب می مکنید برای دسترسی به این نرم افزار باید حتما از همان رایانه استفاده کنید ولی در نرم افزارهای تحت وب دیگر شما محدود به هیچ سیستم یا مکان خاصی نیستید. هرکجا که اینرنت باشد شما به خدمات نرم افزارهای تحت وب دسترسی خواهید داشت.

به طوری کلی می توان گفت تمام مزایای یک نرم افزار محلی در نرم افزارهای تحت وب وجود دارد ولی بسیاری از ویژگی های نرم افزارهای تحت وب در نرم افزارهای محلی قابل دسترس نیست. مزایای متعدد نرم افزارهای تحت وب دنیا را به سمت آنلاین شدن سوق می دهد، به طوری که در آینده ای نه چندان دور دیگر نیازی به سیستم های قدرتمند شخصی جهت پردازش و ذخیره سازی اطلاعات نداریم و وجود اینترنت پر سرعت، ما را از تمامی مزایای نرم افزارهای تحت وب بهره مند خواهد ساخت.

از جمله مهمترین مزایای نرم افزارهای تحت وب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدود نبودن به مکان خاص و در هر جایی که اینترنت باشد در دسترس خواهند بود
  • محدود به یک سیستم خاص نیستند
  • تمامی پردازش های پیچیده و سنگین بر روی سرور انجام شده و می توان با سیستمی ساده از خدمات نرم افزارهای تحت وب استفاده نمود.
  • در داده های حساس می توان از امنیتی به مراتب بالا و قابل اطمینان برخوردار بود.

مزایای نرم افزارهای تحت وب


• بدون نیاز به نصب هیچ برنامه ای نرم افزار اجرا میشود
• قابلیت استفاده خارج از شبکه و داخل شبکه (بدون مرز جغرافیایی)
• سرعت و امنیت بسیار بالا
• در صورت نیاز به تغییر در نرم افزار در همان لحظه برای تمام مشترکان بروز رسانی صورت میگیرد
• قابل اجرا در تلفن همراه و تبلت
• ارتباط با دیگر بانک‌های اطلاعاتی داخل شبکه
• نیاز به حداقل سیستم برای اجرای نرم افزار

نرم افزار تحت وب چیست؟