1802

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
1395/09/25 - مقالات

نکات طراحی سایت: بهینه سازی تصاویر برای سئو

استفاده از تصاویر زیبا و جذاب یکی از ارکان طراحی سایت حرفه ای به شمار می آید و تمامی سایت ها تلاش می کنند از این رکن بهره ببرند. اما آیا می دانستید بهینه سازی تصاویر برای سئو امری الزامی است؟ در این مطلب مراحل انجام این کار را خواهیم گفت.

اگر شما به طور مثال یک مدیر سایت هستید و یا برای مجله های آنلاین و سایت های خبری مطلب می نویسید ، این سؤال شاید خیلی به ذهن شما رسیده باشد: “آیا حتما باید در مطالبم از تصویر استفاده کنم؟” پاسخ مثبت است. تصاویر ، مطالب را زنده تر می کنند و به بهبود سئو نیز کمک می کنند. در این مطلب قصد داریم مراحلی را توضیح دهیم که با انجام آنها بهینه سازی تصاویر برای سئو به طور کامل انجام شود.

زمان بهینه سازی تصاویر برای سئو باید مطمئن شوید اندازه عکس آنقدری کوچک هست که هنگام دانلود و بارگزاری در سایت ، حجم زیادی نداشته باشد. همچنین تصویری که به خوبی بهینه شده باشد ، دارای یک نام صحیح و متن جایگزین (Alt Text) است. در این صورت عکس شما برای موتورهای جستجو هم بهینه شده است.

استفاده از تصاویر

تصاویر وقتی که با منظور خاصی استفاده شده باشند ، به فهم بهتر مطلب شما کمک زیادی می کنند. یک تصویر مناسب ارزش 1000 کلمه را دارد البته نه برای بهینه سازی گوگل اما قطعا از 1000 کلمه کسل کننده بهتر هستند. اینکه منظورتان را در یک نمودار یا جدول نشان دهید و یا از طریق رسانه های اجتماعی پخش کنید ، جذاب تر خواهد بود.

یک توصیه ساده: در همه مطالبتان از تصاویر استفاده کنید. آنها باعث جذاب تر شدن مطالب می شوند.

تصویر واقعی استفاده کنید

اگر می توانید خودتان تصاویر را درست کنید ، لطفا این کار را انجام دهید. برای مثال در طراحی سایت شرکتی برای صفحه ای که مخصوص معرفی تیم شماست ، باید عکس تیم شما به کار برده شود نه تصویر استوک از یک شخص غریبه که شاید بتوان گفت به یک آرایشگر هم نیاز دارد!

تصویر نامناسب

استفاده از یک تصویر استوک نامناسب به جای تصویر واقعی

 

احتمالا تا به حال تصاویری که به عنوان تصویر اصلی نوشته ها استفاده می کنیم را دیده اید. این کار دو دلیل دارد:

  • آنها روی موضوع مطلب تأکید می کنند.
  • آنها بازدیدکننده را ترغیب می کنند تا مطلب را بخواند چرا که نمای اول نوشته ، فقط متن نیست

اگر هیچ راهی برای استفاده از عکس هایی که خودتان درست کرده اید وجود ندارد ، راه هایی هست که می توانید عکس هایی پیدا کنید که کمتر دیده شده اند. برای مثال Flickr.com یک منبع تصویر خوب است ، freeimages.com نیز یکی دیگر از این منابع است.  

تصاویر متحرک GIF هم این روز ها خیلی محبوب هستند. اما زیاده روی نکنید. استفاده زیاد از این نوع تصاویر باعث کاهش جذابیت مطالب شما می شود چون با حرکت هایی که دارند موجب می شوند در مطالعه بازدیدکنندگان وقفه ایجاد شود.

تصاویر را آماده استفاده در مطالب کنید

زمانی که تصویر مناسب برای استفاده را پیدا کردید ، قدم بعدی بهینه سازی تصاویر برای سئو است. در این رابطه موارد مختلفی هستند که باید در نظر بگیرید:

1- نام مناسب برای فایل تصویر انتخاب کنید

بهینه تصاویر برای سئو با انتخاب نام مناسب شروع می شود. این اولین جایی است که باید از کلمه کلیدی مورد نظر استفاده کنید. شما می خواهید حتی بدون نگاه کردن به تصویر ، گوگل متوجه شود که تصویر در مورد چیست. ساده است: اگر تصویر شما در مورد نمونه طراحی سایت حرفه ای است ، اسم تصویر نباید DSC345.jpg باشد! بلکه اسم مناسب می تواند چیزی شبیه این باشد: pro-web-design-portfolio.jpg و عبارت “نمونه طراحی سایت حرفه ای” نیز باید در قسمت متن جایگزین وارد شود. در اینجا کلمه کلیدی “نمونه طراحی سایت حرفه ای” است که در قسمت متن جایگزین آمده و ترجه آن نیز به عنوان نام فایل انتخاب شده.

2- ابعاد تصاویر را بهینه کنید

زمان بارگزاری سایت ، یک فاکتور مهم در تجربه کاربری و سئو می باشد. هر چه سایت سریعتر بارگزاری شود دیدن آن و ایندکس شدنش راحت تر است. تصاویر می توانند تأثیر زیادی رو زمان بارگزاری بگذارند خصوصا زمانی که شما از یک تصویر با ابعاد بزرگ استفاده کنید اما آن را با ابعادی بسیار کوچک تر روی سایت نمایش دهید. مثل استفاده از تصویری با ابعاد 2500×1500 و نمایش آن روی سایت در ابعاد 250×150 . در این حالت درست است که شما ابعاد تصویر را کوچک کرده اید اما در حقیقت تماس تصویر با ابعاد بزرگ در حال بارگزاری است. ابعاد تصویر را قبل از بارگزاری روی سایت دقیقا به همان ابعادی تبدیل کنید که می خواهید نمایش داده شود. وردپرس نیز در این زمنیه به شما کمک می کند ، به این صورت که پس از بارگزاری تصویر در سایت ، آن را در ابعاد مختلفی در دسترس شما قرار می دهد اما متأسفانه این کار تأثیر زیادی در کاهش حجم فایل تصویر نمی گذارد ، بلکه فقط ابعاد تصویر کم می شود.

3- حجم فایل تصویر را کاهش دهید

قدم بعدی در بهینه سازی تصاویر برای سئو این است که باید مطمئن شوید حجم فایل تصویری که ابعاد آن را متناسب با نیازتان کوچک کرده اید ، در کم ترین سایز ممکن قرار دارد. برای این کار ابزارهای مختلفی وجود دارد. البته شما می توانید با کاهش کیفیت تصاویر نیز حجم آنها را کاهش دهید اما همه ترجیح می دهیم از تصاویری با 100% کیفیت استفاده کنیم.

کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت

کاهش حجم فایل تصاویر بدون افت کیفیت توسط وب سایت JPEGmini

با این وجود شما هنوز هم می توانید حجم تصاویر را کم کنید. توصیه سایت خوب ، استفاده نرم افزاری مثل ImageOptim و یا وب سایت هایی مثل  JPEGMini و Compress JPEG است. پس از آنکه حجم فایل تصویر را بهینه کردید با نصب پلاگینی مثل  YSlow روی مرورگرتان ، می توانید متوجه شوید آیا تصویرتان واقعا بهینه شده یا خیر.

نکات استفاده کردن تصاویر در مطالب

فقط یک فضای خالی را پر نکنید! همیشه سعی کنید تصاویر را در میان مطالب مرتبط به کار ببرید. این کار به راحتی کمک زیادی به شما می کند. با این کار خواننده پس از دیدن تصویر مطمئن می شود مطالبی که در اطراف آن تصویر وجود دارد مرتبط هستند.

1- Caption ها

کَپشن یا عنوان یک عکس ، همان متنی است که به همراه عکس نمایش داده می شود. در بیشتر تصاویر این مطلب می توانید کپشن ها را زیر هر تصویر به صورت نوشته های ریز مشاهده کنید. اما چرا این نوشته در بهینه سازی تصاویر برای سئو مهم است؟ بازدیدکنندگان از این نوشته ها برای مرور مطلب استفاده می کنند. در کنار تیترها ، بازدیدکنندگان علاقه دارند تصاویر را مرور کنند و در مرور تصاویر از کپشن ها استفاده می کنند. اجزایی که به مرور یک مطلب کمک می کنند شامل این موارد می شوند: تیتر ها ، متون درشت ، متونی که bold شده اند ، متونی که رنگ آن ها عوض شده ، لیست های نشانه دار ، تصاویر ، کپشن ها ، جملات عناوین و جداول.

بر اساس تحقیقی در سال 2012 مشخص شد کپشن های زیر تصاویر به طور متوسط 300% بیشتر از نوشته های دیگر خوانده می شوند. در نتیجه ، عدم استفاده از آنها یا عدم استفاده صحیح از آنها به معنی از دست دادن تعداد زیادی از خوانندگان بالقوه سایتتان خواهد بود.

آیا لازم است برای تمامی تصاویر از کپشن ها استفاده کنیم؟ خیر. همانطور که گفته شد گاهی اوقات تصاویر اهداف دیگری دارند. مشخص کنید تصویری که قصد استفاده از آن را دارید ، نقشی در بهینه سازی خواهد داشت یا خیر. کپشن ها را فقط زمانی استفاده کنید که هدفتان بهینه سازی تصاویر برای سئو باشد.

2- متن جایگزین و متن عنوان

متن جایگزین یا همان Alt Text به تصویر اضافه می شود تا اگر زمانی به هر دلیلی تصویر نمایش داده نشد ، به جای آن یک متن توصیفی برای خواننده نمایش داده شود. تعریف ویکی پدیا از متن جایگزین شاید بهترین توصیف باشد: “مواقعی که تصاویر برای خواننده در دسترس نیستند ، شاید به دلیل اینکه آنها نمایش تصاویر را در مرورگر خود غیرفعال کرده باشند و یا به دلیل اختلالات بینایی از نرم افزارهای صفحه خوان استفاده می کنند ، متن های جایگزین این اطمینان را می دهند که هیچ اطلاعاتی برای خواننده از دست نمی رود.” مطمئن شوید که متن جایگزین را به تصویر اضافه می کند. همچنین مطمئن شوید که متن جایگزین شامل کلمه کلیدی شماست و با مضمون تصویر مرتبط است.

زمانی که ماوس روی تصویر قرار می گیرد ، مرورگر اینترنت اکسپلورر متن جایگزین را نمایش می دهد. مرورگر کروم در این موقعیت متن عنوان را نشان می دهد.  متن عنوان هم شبیه متن جایگزین است و بسیاری از کسانی که متن عنوان را به تصاویرشان اضافه می کنند در واقع همان متن جایگزین را کپی می کنند. خیلی از طراحان سایت این موارد را به حال خود رها می کنند. استفاده از این موارد برای چیست؟ متن عنوان می تواند خیلی مفید باشد اما یک راه مطمئن برای ارائه اطلاعات مهم نیست بلکه برای ارائه اطلاعات غیر ضروری مناسب است برای مثال توضیح منظور تصویر.

3- هم ترازی (Alignment)

در بهینه سازی تصاویر برای سئو تصاویر نباید نظم نوشته ها را به هم بزنند. به عنوان مثال اینکه ابتدا یک تصویر در سمت راست قرار گیرد و سپس نوشته ها از سمت چپ آن تصویر شروع شود و پس از پایان تصویر ، نوشته ها به سمت راست هدایت شوند خوب نیست.

رعایت هم ترازی تصاویر

به هم ریختگی هم ترازی متن ها در اثر استفاده از تصاویر در سمت راست متون

اگر تصویری که استفاده می کنید عرضی معادل ستون نوشتاری شما داشته باشد خوب است. این حتی به تأکید بیشتر روی تصویر کمک هم می کند.

4- نقشه XML تصاویر

اگر شما یک طراح سایت حرفه ای هستید ممکن است در مورد نقشه XML تصاویر نگران باشید. گوگل در مورد این موضوع ، بسیار روشن صحبت کرده:

در بهینه سازی تصاویر برای سئو برای اینکه به گوگل اطلاعاتی در مورد تصاویر سایتتان بدهید ، باید تگ مخصوص تصاویر را به نقشه XML سایتتان اضافه کنید. شما می توانید یک نقشه سایت جداگانه برای تصاویرتان داشته باشید و یا می توانید اطلاعات تصاویرتان را به نقشه سایت کنونی اضافه کنید.

در افزونه Yoast Seo نقشه جداگانه ای برای تصاویر ایجاد نمی شود اما اطلاعات تصاویر به نقشه سایت اضافه می شود. اضافه کردن اطلاعات تصاویر به نقشه سایت ، به گوگل کمک می کند تا تصاویر سایت شما را بهتر ایندکس کند. پس مطمئن شوید که این کار در سایت شما انجام می شود.

به خاطر داشته باشید تصاویر ، علاوه بر تأثیر مثبت روی سئو و تجربه کاربری ، نقش مهمی در نرخ تبدیل سایت نیز ایفا می کنند.

نکات طراحی سایت: بهینه سازی تصاویر برای سئو