1809

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
1395/10/25 - مقالات

Dublin Core چیست؟

Dublin Core Metadata Initiative یا DCMI یک حرکت جهانی متن باز است که در شهر Dublin ایالت ohio آغاز شده و هدف آن استانداردسازی جهانی اطلاعات در اینترنت می باشد. این سیستم از اطلاعات متا برای معرفی بهتر محتویات صفحات وب استفاده میکند. Dublin Core یا همان DC صفحات سایت شما را برای حضور بهتر در وب معنایی (Web Semantic) محیا میکند و در صفحات XML، XHTML و HTML قابل اجرا می باشد.

آموزش استفاده از Dublin Core

استاندارد Dublin Core شامل 15 تگ متا می باشد که هرکدام اطلاعاتی تکمیلی در مورد سایت ارائه میدهند

۹ تگ مهمتر و پرکاربرد از این 15 مورد را به شما معرفی خواهیم کرد:

Title: این تگ کاملا شبیه به تگ عنوان متا بوده و نشانگر عنوان و موضوع اصلی صفحه سایت می باشد.

Subject: تگ Subject میتواند شامل کلمه یا عبارت کلیدی صفحه باشد و باید متناسب با متن موجود در محتویات انتخاب شوند، در واقع این تگ  میتواند جایگزینی برای تگ کلمات کلیدی سایت باشد.

Description: تگ توضیحات باید حداکثر شامل یک پاراگراف توضیحات در مورد متن موجود در صفحه باشد، شما میتوانید پاراگراف ابتدایی یا مهمترین بخش مقاله را در این تگ قرار دهید. کاربرد آن دقیقا مشابه تگ توضیحات متا می باشد.

Type: این تگ متا نمایانگر نوع محتوای بکار رفته در صفحه می باشد که میتواند شامل چندین نوع مختلف باشد، بعنوان مثال شما میتوانید از عبارت Text,Image,Sound در این بخش استفاده کنید که نشان دهنده وجود متن، تصویر و فایل صوتی در صفحه می باشد.

Source: این تگ نشانگر منبع اصلی نوشته یا مقاله نمایش داده شده در صفحه می باشد و میتواند به یک صفحه از کتاب یا یک سایت بر روی اینترنت اشاره داشته باشد.

Creator: این تگ باید شامل نام نویسنده یا شرکت یا سازمان ارائه دهنده این محتوا یا مقاله در سایت شما باشد.

Publisher: این تگ میتواند شامل نام فرد یا سایت ارائه دهنده مقاله در اینترنت باشد، این نام میتواند با نام نویسنده متفاوت باشد و در اینجا تنها نام فردی که مطلب را بر روی اینترنت منتشر کرده است قرار میگیرد. استفاده از این اطلاعات برای سایت هایی که در زمینه ارائه گسترده مقالات یا مراجع علمی فعالیت میکنند مناسب باشد.

Date: این تگ شامل اطلاعاتی در مورد زمان انتشار یا آخرین بروزرسانی صفحه در سایت شما خواهد بود و میتواند شامل روز، ماه و سال باشد.

Language: در این بخش زبان محتوای موجود در صفحه را مشخص میکنید. برای صفحاتی که شامل بخش هایی به زبان های گوناگون هستند میتوان با استفاده از کاما زبان های اصلی را از یکدیگر جدا کرده و براساس ترتیب اهمیت معرفی نمود. مانند: fa,en,ar

<meta name="DC.Format" content="video/mpeg; 10 minutes">

<meta name="DC.Language" content="en" >

<meta name="DC.Publisher" content="publisher-name" >

<meta name="DC.Title" content="HYP" >

مابقی 

  1. Title
  2. Creator
  3. Subject
  4. Description
  5. Publisher
  6. Contributor
  7. Date
  8. Type
  9. Format
  10. Identifier
  11. Source
  12. Language
  13. Relation
  14. Coverage
  15. Rights

مرجع انگلیسی

Dublin Core چیست؟