1827

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
1396/02/19 - مقالات

باورهای اشتباه در مورد سئو

این روز ها اکثریت افرادی که سایت یا وبلاگ دارند و در اینترنت فعال هستند در مورد سئو و روشهای بهینه سازی سایت و کسب نتایج بهتر در جست و جو صحبت میکنند و گاهی اوقات مطالبی بیان میشود که کاملا اشتباه است و با واقعیت های موجود فاصله زیادی دارد.

افراد و شرکت های بسیاری هستند که وقت و هزینه  برای روش های اشتباه در سئو از دست میدهند و به هیچ نتیجه ای نمیرسند و حتی موقعیت فعلی خود را هم از دست میدهند و با یک جست و جوی ساده میتوانید متوجه شوید که همه جا پر شده از اطلاعات غلط در مورد سئو.

در طول سالها تغییرات فراوانی در الگوریتم ها جست و جو اتفاق افتاده و این تغییرات باعث شده نوع رتبه بندی سایتها تغییر کند و فقط سایت هایی که دقیقا طبق قوانین و با دانش روز پیش میروند به موفقیت برسند. کمپانی گوگل بارها در وبلاگ وب مستر سعی کرده تا به مدیران سایتها در مورد اصول و روشهای درست سئو آموزش بدهد و آنها را از دور زدن قوانین و تخلف منع کند.

گوگل بارها گفته که وب مسترها باید از روشهای سئو کلاه سیاه دوری کنند وگرنه با پنالتی مواجه میشوند و حتی ممکن است سایتشان از صفحه نتایج گوگل حذف شود.

در این مقاله چند باور اشتباه در مورد سئو بررسی میشود که امیدوارم کمک کند تا بعد از مطالعه بتوانید دید بهتر و صحیح تری نسبت به سئو و بهینه سازی سایت داشه باشید.

رتبه ۱ گوگل همه چیز است

اکثریت وب مستر ها فقط به دنبال کسب رتبه ۱ گوگل به هر قیمتی هستند ولی این رتبه واقعا چقدر اهمیت دارد ! بعد از اینکه به رتبه اول آمدید و هزاران کاربر وارد سایت شما شدند آیا میتوانند در سایت شما به خواسته خود برسند ؟ آیا رابط کاربری شما میتواند پاسخگوی نیاز کاربر باشد ؟

باید قبل از فکر رسیدن به رتبه اول به ایجاد سایتی مفید برای کاربر فکر کنید. سایتی که بتواند مشکلی از کاربر حل کند و پاسخگوی سوالات او باشد. حتما شما هم در جست و جو ها دیده اید که سایتی با رتبه ۷-۸  بسیار کاربردی تر از سایت رتبه ۱ است. پس متوجه میشیود که اول بودن در موتور جست و جو برای شما همه چیز نیست, فقط راهی است برای هدایت ترافیک بیشتر اما زمانی که بتوانید پاسخگوی این ترافیک باشید.

سئو را همه میتوانند انجام بدهند

باور اشتباه دیگری که وجود دارد این است که همه میتوانند سئو کار باشند و با مطالعه چند مقاله سایت خود را به صفحه اول بیاورند.در صورتی که سئو یک علم است و بسیار پیچیده و دارای جزییات بسیار

همانطوری که هر پزشکی در یک موضوع خاص تخصص دارد و نمیتواند همه بیماریها را درمان کند, در اینترنت هم هر کاری متخصص خودش را دارد و شما نباید هرگز از یک طراح سایت یا گرافیست توقع انجام دادن سئو حرفه ای داشته باشید. همانطوری که بسیاری از مشتریان ما از تجربیات گذشته خود با افراد ناوارد و بی تخصص شاکی هستند و ضررهای سنگینی بابت این موارد داده اند. پس برای انجام پروژه های سئو به سراغ افراد متخصص با سوابق مستند بروید که با دانش روز سئو آشنا هستند و بصورت علمی راهکارهایی برای کسب نتیجه به شما ارائه میکنند.

سئو فقط یک بار انجام میشود و تمام

اینکه بتوانید در یک بازه زمانی سایت خود را به صدر نتایج برسانید و بعد دیگر کاری به آن نداشته باشید کاملا اشتباه است. امروزه رقابت سایتها بسیار سنگین شده و برای ماندن در صدر نتایج باید همواره سایت را با آخرین تغییرات الگوریتم ها آپدیت کنید و تلاش زیادی داشته باشید تا بتواند نتیجه کسب شده  را حفظ کنید.توجه داشته باشید که همه مثل شما به دنبال کسب رتبه ۱ هستند و کسی برنده میشود که سایتی کاربر پسند و مطابق با قوانین موتور جست و جو داشته باشد.

سئو و شبکه های اجتماعی ربطی به هم ندارند

بر خلاف باور عمومی که فکر میکنند شبکه های اجتماعی هیچ ربطی به سئو ندارد و کاملا مجزی از هم هستند باید بدانید که  محبوبیت شما در شبکه های اجتماعی یکی از فاکتورهای مهم  رتبه دادن موتور جست و جو به مطالب شماست. اگر چند سایت کاملا مشابه از هر نظر را مقایسه کنیم , آن سایتی که محبوبیت بیشتری در شبکه های اجتماعی از نظر تعداد مطالب و لایک و فالوور ها داشته باشد مطمئنا رتبه بالاتری بدست خواهد آورد.

لینک سازی تنها راه سئو است 

لینک سازی داخلی و خارجی در سئو اهمیت دارد اما همه چیز نیست. باید دقت کنید که ایجاد محتوی با کیفیت و مفید بسیار مهم است و یکی از مواردی که باید در محتوی سایت رعایت شود لینک کردن بخشهای مختلف مقالات و سایت به هم است. مقالات شما باید آنقدر جذاب باشد که کاربر به دنبال لینکها برود و باقی مطالب را هم مطالعه کند و لینکهای بیرونی سایت هم باید از منابع معتبر و مرتبط با موضوع سایت شما آمده باشند وگرنه تاثیر منفی در رتبه سایت خواه داشت.

سئو ربطی به کاربرد سایت ندارد

امروزه الگوریتم های سئو بسیار پیچیده شده و موتور جست و جو به تمامی رفتارهای کاربر در سایت شما نظارت میکنند. پس بعد از اینکه افراد روی لینک شما در صفحه نتایج کلیک میکنند و وارد سایت شما میشوند برای موتور جست و جو مشخص است که :

  • به چه صفحاتی از سایت شما میروند
  • روی چه لینکهایی کلیک میکنند
  • از کدام صفحات سریع خارج میشوند
  • چه صفحاتی بیشترین بازدید را دارد

و این دست اطلاعاتی که با کمک آن موتور جست و جو میتواند میزان کاربر پسند بودن سایت را بسنجد و سایتی که برای کاربران محبوب باشد از نظر موتور جست و جو هم مفید است و رتبه بالاتری کسب میکند.

استفاده از تگ H1 اجباری است

در زمانهای گذشته یکی از اصول سئو داخلی مقالات استفاده از تگ H1 برای نمایش دادن کلمات کلیدی بود که بعد از استفاده اسپمی توسط سئو کارهای کلاه سیاه دیگر کاربرد چندانی ندارد. هنوز اینکه کلمات کلیدی مطالب خود را با استفاده از بولد کردن , زیر خط , ایتالیک و تگ های H1-H66  مشخص کنید مفید است اما فاکتور کلیدی برای کسب نتایج بهتر نیست. فقط به خزنده های موتور جست و جو کمک میکند بفهمند تاکید شما در این مقاله روی چه کلمه ای است و چه موضوعی را دنبال میکنید.

هرچه صفحات سایت بیشتر باشد, رتبه بهتری خواهید داشت

این هم یک باور غلط است اگر فکر کنید سایتی با ۱۰۰۰ صفحه ایندکس شده توسط موتور جست و جو حتما از سایتی با ۱۰۰ صفحه ایندکس شده رتبه بهتری خواهد داشت. در این مورد کیفیت صفحات ایندکس شده مهم است نه کمیت و تعداد آنها. ممکن است سایتی تعداد زیادی صفحات اسپم و غیر کاربردی ایجاد کرده باشد تا از طریق آنها بتواند نتیجه ای کسب کند اما الگوریتم ها بسیار هوشمند تر از چیزی هستند که فکر میکنید و به راحتی میتوانند مطالب اختصاصی و کاربردی را از صفحات اسپم و بی ارزش تشخیص بدهند.

با ظهور جست و جوی شخصی سازی شده دیگر سئو بی معنی است

حتما دیده اید که گوگل و بینگ بر اساس تاریخچه سایتهایی که بازدید میکنید و جست و جو های قبلی شما در آینده نتایج را برای شما شخصی سازی میکند. برای مثال اگر کلمه ای را سرچ کرده اید و به سایتی رفته اید  که مشکل شما را حل کرده , برای جست و جو های آینده شما روی کلمات مشابه باز هم گوگل همان سایت را به شما پیشنهاد میکند چون احساس میکند بر اساس سوابق همان سایت ممکن است پاسخگوی نیاز شما باشد.

این مورد باعث شده بعضی افراد فکر کنند پس دیگر سئو بی معنی است و گوگل فقط یک سری سایتهای خاص را به کاربران پیشنهاد میکند که این باور کاملا اشتباه است. برای روشن شدن این موضوع کافی است Personalized search را غیر فعال کنید یا در مرورگر کروم از حالت incognito استفاده کنید و مجددا کلمه مورد نظر خود را سرچ کنید تا ببینید که نتایج تغییر بسیار کمی خواهد کرد و این نشان میدهد هنوز سایتهایی بر اساس اصول سئو جایگاه خود را در نتایج دارند.

سئو یک جادوی سیاه است !

بسیاری از افراد تصور میکنند که سئو کارها در یک اتاق مخفی در شرکت ها و دور از باقی کارمند ها و با روشهای زیرکانه کاری میکنند که سایت به صفحه اول بیاید در صورتی که این کاملا اشتباه است. سئو یک دستور نوشته شده ندارد که برای تمامی سایتها از آن استفاده شود. برای بهینه سازی یک سایت در نتایج باید  بازار مخاطبان و سایتهای رقیب را آنالیز کرد و بر اساس آن برای هر سایتی استراتژی مناسب آن را ارائه کرد که بتواند جوابگوی نیاز آن سایت باشد.

مواردی که در این مقاله به آن اشاره کردم بخشی از باورهای غلط در مورد سئو است که امروزه بین وب مستر ها رایج است.اگر میخواهید سایت خود را بهینه کنید باید به نیاز کاربر از سایت توجه کنید و کاری کنید او بهترینتجربه کاربری را از سایت داشته باشد. هرچه مطالب مفیدتر و  کاربر پسند تری منتشر کنید برای موتورهای جست و جو هم محبوب تر خواهید بود و اگر میخواهید یک متخصص سئو کارهای شما را انجام بدهد از او راهکارها و استراتژی مناسب را بخواهید و افرادی را انتخاب کنید که سوابق مستند و درخشانی داشته باشند.

باورهای اشتباه در مورد سئو