1829

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
1396/02/19 - مقالات

نکات مهم طراحی فرم ها در سایت

فرم ها بخش بسیار مهمی از سایت ها را تشکیل میدهند ولی اکثر وب مسترها از آن فقط به عنوان ابزاری برای جمع آوری اطلاعات استفاده میکنند ولی ارزش یک فرم برای سایت بسیار زیاد است زیرا فرم یکی از بخشهایی است که کاربر با کمک آن با شما ارتباط برقرار میکند پس باید راه هایی پیدا کنید که کاربران با علاقه فرم های سایت را پر کنند و مانند بسیاری از سایتهایی که میبینیم , فرم های طولانی و خسته کننده وجود نداشته باشد که تنها نتیجه آن خروج کاربر از سایت و از دست دادن مشتریان است.

فرم ها را میتوان از دو نظر مورد بررسی قرار داد. اول رابط کاربری User Interface یا همان طراحی ظاهری فرم که باید زیبا و برای کاربر جذاب باشد و دوم تجربه کاربری یا User Experiencee که به معنی نوع کارکرد فرم و میزان رضایت کاربر است.

ممکن است فرمی طراحی بسیار زیبایی داشته باشد ولی از نظر کارکرد بسیار سخت و گیج کننده و بدون رعایت قوانین طراحی فرم باشد. که این قوانین به کاربر کمک میکند فرم را به راحتی پر کند, اگر خطایی اتفاق افتاد به راحتی متوجه آن شود و در نهایت اگر فرم با موفقیت ارسال شد پیام مناسب به او نمایش داده شود.

دقت در طراحی فرم ها هم برای کاربر تجربه خوبی ایجاد میکند و هم برای تیم پشتیبانی سایت, چون با تعداد فرم های ناقص و درخواست های پشتیبانی کمتری مواجه میشوند.

در سایتها انواع فرم وجود دارد که ممکن است با توجه به نیاز و نوع کاربرد سایت یک یا چند مورد از آنها مورد استفاده قرار بگیرد

  • فرم ثبت نام
  • فرم ورود
  • فرم اطلاعات کاربری
  • فرم ثبت نام در خبرنامه
  • فرم خرید در فروشگاه ها
  • فرم پرسشنامه از کاربر
  • فرم تماس با ما
  • فرم جست و جو

که هر کدام از این فرمها برای خودشان شرایط و قوانین خاصی از نظر طراحی رابط کاربر و تجربه کاربر دارند.برای مثال در فرم خرید آنلاین باید به کاربر نشان بدهید اطلاعات بانکی و شخصی او امنیت بالایی دارد و در اختیار هیچکس قرار نخواهد گرفت در حالی که در طراحی فرم کامنت و ارسال نظرات باید از شکلک ها استفاده کنید تا کاربر بتواند حالت واقعی خود در آن لحظه را نمایش بدهد

مهم ترین چیزی که قبل از شروع ایجاد تغییر در فرم های سایت باید به آن دقت کنید سنجیدن نیاز کاربران سایت است. ممکن است فرمی که برای یک سایت تفریحی ایجاد شده با فرمی که در سایت دانشگاهی مورد استفاده قرار میگیرد تفاوت داشته باشد. پس در گام اول باید نوع خواسته و طیف کاربران خود را بشناسید و مطابق با نیاز آنها شروع به ایجاد تغییر در فرم های سایت و طراحی آنها بکنید.

نکات مهم طراحی فرم ها در سایت