337

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

واگذاري شناسه شي OID

معرفي شناسه شي OID

شناسه شي (OID) يك روش كدگذاري استاندارد بين‌المللي براي تمايز اشياء در فضاي ارتباطات و فناوري اطلاعات است كه با همكاري سازمان جهاني استاندارد (ISO) و اتحاديه جهاني ارتباطات دور (ITU) تعيين شده است و تجارت الكترونيك در كشور، با تخصيص و استفاده از اين شناسه، محقق مي‌شود.

استاندارد OID شامل رشته ای از اعداد با طول نامحدود است که اعداد با نقطه از هم جدا می‌شوند و هر کدام از اعداد نیز دارای مفهوم مشخصی است و برای هر شئی به صورت یکتا تعریف می شود.

براي هر كشور از سوي سازمان ITU كه به عنوان توزيع‌كنندۀ سرشاخه OID مي‌باشد، يك شناسه در نظر گرفته شده است. نحوۀ تخصيص اين سرشاخه كه براي كشور ايران 2.16.364 مي‌باشد، به شرح ذيل است:

1-1) بخش اول سرشاخه از سمت چپ (2) نشان دهندۀ سازمان ITU مي‌باشد.

1-2) بخش دوم سرشاخه (16) نشانه كشور بودن  است.

1-3) بخش سوم سرشاخه (364) نشان‌دهندۀ كد كشور ايران مي‌باشد.

نكته1- اين شناسه به گونه‌اي است كه هر بخش آن از طريق نقطه (.) از هم جدا مي‌شود.

نكته2- تعداد ارقام سه بخش اول شناسۀ شيء كه عبارتند از : 2.16.364 ، سرشاخۀ ثابت بوده و ارقام به كار رفته نيز ثابت مي‌باشد.

 

دستورالعمل اجرايي واگذاري سرشاخه شي OID

 

1- متقاضي بايد جهت دريافت شناسه شي به سامانه اينترنتي به آدرس www.oid-info.ir مراجعه نموده و مدارك لازم را ارسال نمايد.

2- پس از دريافت درخواست و مدارك متقاضي، سازمان فناوري اطلاعات ايران بعد از بررسي آنها، نسبت به واگذاري سرشاخه اصلي مطابق با مصوبه شماره 122 كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات اقدام لازم را انجام خواهد داد.

3- در صورتيكه متقاضي واجد شرايط دريافت شناسه شي باشد سرشاخه شناسه شي به آن سازمان / شركت تخصيص داده مي شود. با توجه به استانداردهاي بين المللي موجود ساختار زير جهت تخصيص OID در كشور در نظر گرفته شده است.

 

Joint-iso-itu-t(2).country(16).ir(364)…

 

4- پس از تخصيص سرشاخه اصلي شناسه شي (OID)، سازمان فناوري اطلاعات ايران نسبت به صدور مجوز استفاده از شناسه شي اقدام مي كند.

5- سازمان فناوري اطلاعات ايران سرشاخه تخصيص داده شده را در مخزن بين المللي شناسه شي www.oid-info.com ثبت مي نمايد.

6- دارنده شناسه موظف به ثبت زير شاخه هاي استفاده شده در وب سايت سازمان فناوري اطلاعات ايران مي باشد.

 

واگذاري شناسه شي OID