377

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

"Li-Fi" جایگزینی برای "Wi-Fi" ؟!

رتباط از طریق نور مرئی یا همان فناوری (VLC) برای انتقال داده ها و اطلاعات از پالسهای سریع نوری بهره میبرد. وحال این فناوری برای رقابت با فناوری قدیمی (Wi-Fi) آماده است. در قلب این فناوری از نسل جدیدی از دیودهای ناشر نوری استفاده شده است وقتی این دیود نوری روشن است در حال انتقال داده 1 و وقتی خاموش است ، در حال انتقال داده است.

این  دیود های جدید با سرعت بسیار بالا روشن و خاموش میشوند که این خود کمکی است برای انتقال داده با سرعت بالا.در این فناوری برای کد گذاری روی اطلاعات مختلف فقط کافیست شدت نوری چشمک زدن دیود را تغییر داد.شدت نوری دیود ها چنان سریع تعدیل میشوند که چشم انسان قادر به رویت آن نیست و این تغییرات را به طور پیوسته و ثابت میبیند.

استفاده از تکنیکهای پیچیده نیز برای انتقال هر چه بهتر داده ها در این فناوری کمک شایانی میکند به همین خاطر گروهی در دانشگاه آکسفورد و ادینبورگ بر روی تکنیک چیدمان موازی دیود ها کار میکنند. با این تکنیک هر (LED) یا دیود نوری باریکه اطلاعاتی متفاوت مخصوص به خودش را انتقال میدهد. گروه دیگری نیز در تلاش برای استفاده از دیود های نوری با رنگهای متفاوت قرمز-آبی-سبز هستند تا هر LED با بسامد نوری متفاوت بر روی یک داده مشخص کد گذاری کند.

فناوری (Li-Fi) در ابعاد آزمایشگاهی تا سرعتهای بسیار بالا رسیده است به طوری که محققان موسسه هاینریش هرتز برلین اذعان داشته اند که با یک (LED) سفید استاندارد به سرعتی بیشتر از 500 مگا بایت بر ثانیه رسیده اند.یکی از این محققان به صورت آزمایشی انتقال دهنده ای با سرعت 100 مگا بایت بر ثانیه را -که از تمام کانکشنهای انگلیس سریعتر است- برای امتحان به فردی داده است تا برای انتشار نهائی این محصول در سال بعد هیچ مشکلی از نظر کاربری پیش نیاید.

اگر این فناوری به مرحله تولید و انتشار برسد بسیاری از مشکلات ارتباطی حل خواهند شد.در سال 2009 کمیسیون فدرال ارتباطات امریکا درباره  بحرانی به شرح ذیل هشدار جدی داد:

اگر وضع به همین منوال پیش برود پهنای باند فرکانسهای رادیوئی که از طریق تلفنهای همراه مورد استفاده قرار میگیرند تمام خواهد شد.                                             {اما فناوری (Li-Fi) براحتی تمام این پهنای باند را آزاد میکند.}

در سرتاسر جهان تقریبا 14 میلیون چراغ روشنائی وجود دارد و فقط کافیست تا این لامپها  با (LED) جایگزین شوند و برای انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار گیرند.شایان ذکر است که این فناوری 10 برابر ارزانتر از (Wi-Fi) خواهد بود چراکه بجای امواج رادیوئی از امواج نوری استفاده میکند وحتی این فناوری در صنایع هوائی و داروئی و به طور کلی تمام مکانهائی که (Wi-Fi) ممنوع است کاربرد دارد حتی در اعماق اقیانوسها!!جایی که (Wi-Fi) اصلا کار نمیکند.

ودر آخر باید توجه داشت که نمیتوان گفت که این فناوری هیچ مشکلی نخواهد داشت و از تمامی فناوری های پیشین برتر خواهد بود ولی قطعا و به حتم حلال بسیاری از مشکلات ارتباطی امروزی که (Wi-Fi) قادر به حل آنان نبوده است- خواهد بود

"Li-Fi" جایگزینی برای "Wi-Fi" ؟!