470

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

سرقت محتوا: چه کسی مطالب مرا کپی می‌کند؟

پدیده‌ای است که بطور خلاصه می‌توان آن را اینگونه توصیف کرد: نویسنده یک مقاله، مطلبی از یک مقاله دیگر مثلاً یک جمله، یک پاراگراف، و گاهی حتی یک بخش از یک مقاله وگاهی کل مقاله را کپی کرده و ادعا می‌کند که مطلب مربوطه، زاییده ذهن خود اوست.

این پدیده بویژه در دنیای اینترنت و وبلاگستان فارسی، بسیار به چشم می‌خورد و لازم است فکری به حال آن بکنیم. اما قبل از اینکه بخواهیم چاره‌ای برای جلوگیری از آن بیاندیشیم ابتدا باید بدانیم چه کسانی مطالب ما را کپی‌برداری کرده و می‌دزدند؟ امروز دو تا از بهترین ابزارهای آنلاین و رایگان برای اینکار را معرفی کنیم:

1- شناسایی کپی‌کارها با دادن آدرس سایت یا هر مطلب شما

برای شناسایی سایت‌ها یا وبلاگ‌هایی که مطلب شما را کپی‌برداری می‌کنند کافی است به سایت CopyScape مراجعه کرده و در جعبه‌ی متنی آن، آدرس سایت یا وبلاگ خودتان (که می‌تواند صفحه‌ی اصلی سایت/وبلاگ یا هر یک از صفحات خاص سایت/وبلاگ شما باشد) را وارد کرده و دکمه Go را فشار دهید (البته برای گرفتن نتایج بیشتر، بهتر است آدرس یک مطلب خاص را وارد کنید).

بعد از چند لحظه، به صفحه جدیدی منتقل می‌شوید که یک نوار پیشرفت آبی‌رنگی در بالای آن قرار دارد. پس از کامل شدن این نوار، نتایج جستجو ظاهر می‌شود و سایت‌هایی که مطالب شما را کپی کرده باشند فهرست می‌شوند. با کلیک کردن بر روی عنوان هر یک از نتایج، به صفحه‌ی جدیدی منتقل می‌شوید که در آن، سایت/وبلاگی که از مطلب شما کپی‌برداری کرده است نشان داده شده و قسمت‌های کپی‌برداری‌شده از مطلب شما نیز به صورت highlight نشان داده می‌شود.

2- شناسایی کپی‌کارها با دادن آدرس فید شما

به سایت FairShare مراجعه کنید و فید یا خوراک (rss) وبلاگ یا سایت خود را وارد نمایید و دکمه Next را بزنید. در صفحه‌ی جدید، در صورت تمایل می‌توانید یکی از انواع گزینه‌های License را انتخاب کرده یا اینکه گزینه اول را بزنید («فقط می‌خوام بدونم کی مطالبمو کپی می‌کنه؟») و سپس در پایین صفحه، دکمه‌ی Choose License را کلیک کنید تا به صفحه بعدی بروید. در این صفحه باید یک ثبت‌نام رایگان انجام دهید تا کار تمام شود.

پس از اتمام کار به صفحه‌ی دیگری منتقل می‌شوید که چند نماد فید/خوراک در آن وجود دارد. شما می‌توانید این فید را در فیدخوان دلخواه خود (مثلاً Google Reader) مشترک شوید تا هر گاه که کسی مطلب شما را کپی کرد به اطلاع شما رسانده شود.

البته کمی صبر کردن لازم است چون بار اول، 8 ساعت طول می‌کشد تا سیستم مربوطه فعال گردد. همچنین فیدی برای خلاصه‌ی سرقت‌های هفتگی از سایت شما نیز وجود دارد که آن را هم می‌توانید در فیدخوان خود مشترک شوی

سرقت محتوا: چه کسی مطالب مرا کپی می‌کند؟