667

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
- مقالات

ساتیا سرنوشت مایکروسافت را به کدام سو خواهد کشاند؟

استیو بالمر، مدیر عامل سابق مایکروسافت این شرکت را صرفا به چشم گاوی پول ساز می دید و فقط از آن انتظار شیر دادن داشت. ساتیا نادلا اما اندکی زیرکانه تر، این کمپانی را مانند اسبی بار کش می بیند که گاه به استراحت نیاز داشته و گاه باید بتازد.

نادلا که در طول عمر مایکروسافت، سومین مسئول اجرایی این شرکت است و در چهارشنبه ای که گذشت سالگرد یک سالگی سمت خود را جشن گرفت. وی در این یک سال به آرامی اما پیوستگی تلاش کرد تا به توسعه دهندگان، کاربران و دنیای تکنولوژی بفهماند که ویندوز «اهمیت» دارد. کاری که تا پیش از این و تا روز هایی که نادلا بر سر کار آمد و با توجه به خرید عجیب و غریب بالمر (نوکیا)، بسیار سخت بود.

بیش از ۹۰ درصد کامپیوترهای جهان نسخه ای از ویندوز را اجرا می کنند، اما در سال ۲۰۱۶ دو میلیارد نفر یا به عبارتی یک چهارم کل جمعیت جهان از تلفن هایی هوشمند بهره خواهند برد و مایکروسافت کجای این حوزه ایستاده است؟ در سایه.

پلتفرم ویندوز صرفا ۲.۷ سهم بازار اسمارت فون ها را در دست دارد و اندروید در کنار iOS آنقدر جلوتر هستند که ساتیا به همراه یارانش حتی سایه ای از آن ها را در جاده ی رو به روی خود نمی بیند.

نادلا اما کهنه سرباز مایکروسافت است و ۲۳ سال اخیر عمرش را صرف مایکروسافت کرده و خوب می داند روزهایی که شرکتش بر تکنولوژی حکم رانی می کرد مدت هاست به پایان رسیده اند؛ وی تلاش دارد تا مایکروسافت را دوباره بر سر زبان ها اندازد و برای این کار نیز به چنگ اندازی بزرگ تری از ویندوز فون به بخش موبایل فکر می کند. او خوب می داند آمده تا اشتباهات بسیار پیشینیان را جبران کرده و طرح هایی نو معرفی کند، در غیر این صورت محکوم به نابودیست.

مایکروسافت کتاب راه و روش بازی گوگل و اپل را ورق زد و پس از خواندن آن، صفحه ی مورد علاقه اش را برای خود کپی کرد. صفحه ای با عنوان: «تاکید بر اپلیکیشن ها، نه سیستم عامل ها». اپل و گوگل تلاش خود را برای ساده سازی دسترسی به داده ها بر روی تمام دیوایس های کاربران می کنند، از سویی نیز توسعه دهندگانشان را مجبور به استفاده از کد های واحد برای کامپیوتر ها و دستگاه های همراه می نمایند.

با ویندوز ۱۰، نسخه جدید سیستم عامل ویندوز که در سال جاری به بازار می آید، به توسعه دهندگان قول داده شده تا صرفا یک بار اپلیکیشن را نوشته و مجبور به اجرای کدهایش باشند و آن اپلیکیشن نیز بر روی تمامی محصولات که از ویندوز ۱۰ بهره می برند به خوبی کار خواهد کرد. با این کار شاید مایکروسافت بتواند توجه توسعه دهندگان را به خود و پلتفرم جدیدش جلب نماید. کافیست آنها دست به خلق اپلیکیشنی بزنند تا بر روی کامپیوترهای شخصی، تبلت ها، اسمارت فون ها و حتی اکس باکس ها اجرا گردد.

Merv Adrian، محقق Gartner می گوید:‌ «بهترین تکرار تاریخ برای مایکروسافت ایجاد محیطی امن برای توسعه دهندگان است. مایکروسافت نیاز دارد در نقش شرکتی ظاهر گردد که ابزارهایی که می سازد برای همه مفید باشند، نه فقط پلتفرم خودش».

ساتیا سرنوشت مایکروسافت را به کدام سو خواهد کشاند؟