6906

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
1396/12/02 - مقالات

چگونه Blockchain آینده‌ای جدید را برای دیجیتال مارکتینگ رقم می‌زند؟

تبلیغات امروزه صنعتی چند میلیارد دلاری شده است؛ جای تعجب ندارد هر روزه شرکت‌هایی مانند گوگل، فیسبوک و آمازون اطلاعاتی بی‌وقفه در مورد مشتریان جمع‌آوری می‌کنند. با این حال، نزدیک 50% از همه ترافیک تبلیغات توسط ربات‌ها تولید می‌شود. برندها مقدار زیادی پول می‌پردازند تا به مشتریان بالقوه برسند، اما این امر به آنها هیچ تضمینی نمی‌کند که تبلیغاتشان باعث افزایش فروش خواهد شد. 
جالب است که این سناریو به خوبی می‌تواند تغییر کند هنگامی‌که کسب و کارها توانایی دارند تا به طور مستقیم مشتریان فردی را هدف قرار دهند. در حال حاضر، تعدادی از پیشرفت‌های تکنولوژیکی، مانند بلاک چینو قراردادهای هوشمند (smart contracts) در حوزه دیجیتال مارکتینگ برای انجام این کار نوآوری آورده‌اند. 

اول از همه بیبنیم بلاک چین (blockchain) چیست؟

بلاک چین یک بستر توزیع تراکنش است که در آن هر تراکنش به دیگر تراکنش‌های اطراف آن از طریق رمزگذاری متصل است. از این رو، برای هک کردن آن، شما باید تمام تراکنش های وابسته به آن و تمام تراکنش های رونوشت شده را هک کنید که در حقیقت غیر ممکن است. از این طریق می‌توان بسیاری از مسائل دیجیتالی را حفاظت کرد، به این دلیل که بلاک چین دارایی‌های دیجیتالی شما را زیر نظر دارد تا تنها از طریق احراز هویت شناسایی شوند و هیچکس بدون اجازه نتواند کپی‌هایی از آن تهیه کند. 
کلید این تکنولوژی این است که کل سیستم یکسره گسترش یافته و به یک سرور خاص متمرکز نشده است. فناوری غیر متمرکز بلاک چین، مانند بستری نرم‌افزاری به جای یک سرور مرکزی روی یک شبکه توزیع شده بین مشتریان خود، فعالیت می‌کند. در این ساختار منحصر به فرد، مشکلات امنیتی یک سرور مرکزی حذف شده و گروه‌بندی اطلاعات را بر روی شبکه، ایمن‌تر می‌کند. در شبکه بلاک چین افراد واسطه هیچ جایی ندارند زیرا از رمزنگاری به عنوان یک واسطه برای تبادل هر چیز در شبکه استفاده می‌کند. بیایید ببنیم چگونه کسب و کار شما می‌تواند از این نوآوری‌ها برای کارآمد شدن بیشتر بازار خود استفاده کند.

  • ارتباط با مشتری

بلاک چین این امکان را می‌دهد که اشتراک‌گذاری و توزیع اطلاعات بدون امکان هیچگونه تغییر یا کپی آن انجام شود. از آنجا که بلاک چین غیر متمرکز است داده ذخیره شده بدین صورت دارای سطح بالایی از امنیت است. این تکنولوژی به احتمال زیاد منجر به بر هم زدن و دگرگونی دنیای تبلیغات آنلاین می‌شود؛ به این دلیل که نیاز به واسطه را از بین خواهد برد. کسب و کارها در حال حاضر تبلیغات بر روی گوگل و فیسبوک انجام می‌دهند و هر دو سیستم عامل از تبلیغات پول زیادی به دست می‌آورند. با این حال، تمرکز بر روی شرکت‌های بلاک چین مانند BitClave، باعث حفظ داده‌های جستجو شده و به کاربران کنترل کاملی بر روی داده‌های آنها می‌دهد. به این دلیل که BitClave نسل جدید سیستم جستجو و موتور جستجوی غیر متمرکز است که در آن داده‌های رفتاری شما به صورت خصوصی نگه‌داری می‌شود و شما مشخص کننده این هستید که چه کسی می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد. در واقع موتور جستجوی غیر متمرکز BitClave از تکنولوژی بلاک چین Ethereum استفاده می‌کند و نیاز به پلتفرم‌های سرویس تبلیغات را با ایجاد ارتباط مستقیم بین کسب و کار و مشتریان حذف می‌کند؛ به عبارت دیگر بلاک چین وجود طرف ثالث تبلیغاتی را از بین می‌برد و تضمین می‌کند که داده‌های شما در امان هستند. این امر تمام چیزی است که تکنولوژی بلاک چین انجام می‌دهد و مشخصه تکنولوژی بلاک چین است: نیاز به واسط در تمام تراکنش‌ها را از بین می‌برد. 
هنگامی که کاربران جستجویی انجام می‌دهند، آنها می‌توانند تعدادی از داده‌هایی را انتخاب کنند که می‌خواهند برای تبلیغ کنندگان منتشر شوند. در نتیجه برخلاف آنچه که با سایر سرویس‌های دیجیتال مارکتینگ روی می‌دهد، کاربران می‌توانند برای داده‌هایشان پاداش دهند. بنابراین به جای واسطه فروش داده خود به تبیلغ کنندگان، شما آن را به طور مستقیم به آنها می‌فروشید - خودتان.
از طرفی فناوری بلاک چین به فروشندگان این امکان را می‌دهد تا به اطلاعات کاملا دقیق دسترسی یابند و بتوانند توسط آن عملکرد خود را بهبود بخشند. همچنین به دلیل قرار گرفتن تراکنش‌ها در دفتر کل بسیار ایمن، اطلاعات کاربران نیز محافظت خواهد شد. فناوری بلاک چین منجر می‌شود تا کسب و کارها به نتایج اعتماد کنند زیرا هیچگونه فرد واسطه‌ای وجود ندارد تا اطلاعات را دستکاری کند. 

  • قراردادهای B2B 

یکی از اساسی‌ترین کاربردهای بلاک چین، در حوزه قراردادهای هوشمند است. بلاک چین این امکان را فراهم می‌کند تا تنظیم قراردادها، انجام و اجرای آنها به طور اتوماتیک انجام شود و این پلتفرم نرم‌افزاری بر اساس بلاک چین می‌باشد که بر اجرای قرارداد نظارت می‌کند. قراردادهای هوشمند (Smart contracts) می‌توانند به طور خودکار تعهدات را از طرفین به اجرا درآورند تا اطمینان حاصل شود پس از برآورده شدن شرایط، انجام پرداخت‌ها صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، اگر وبلاگ نویس نتواند پست شبکه اجتماعی یا مقاله‌ای را در مورد یک برند خاص منتشر کند، قرارداد هوشمند در جای خود پرداخت وبلاگ نویس را واگذار خواهد کرد. تمام مراحل مهم قراردادی باید برای مرحله بعدی فرایند انجام شود. 
قراردادهای هوشمند به شما در تبادل پول، سهام یا هر چیز ارزشمند با یک روش شفاف و بدون مغایرت کمک می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند به افراد دیگر مانند وکلا احتیاج نداشته باشید. اینها قراردادهای برنامه‌ریزی شده کامپیوتری هستند که با تکنولوژی بلاک چین عمل می‌کند که برای مشارکت، تأیید یا اجرای مفاد یک قرارداد خاص، فعال می‌شود و شامل تمام اطلاعات مربوط به شرایط قرارداد و اجرای تمام اقدامات هدف‌گذاری شده به طور اتوماتیک می‌باشند. قراردادهای هوشمند معاملات و فرایندها را به صورت کاملا تضمینی و بدون اشخاص ثالث انجام می‌دهند. همچنین فعالیت و ثبت قراردادهای هوشمند قابل پیگیری و غیر قابل برگشت می‌باشد. امنیت، صرفه‌جویی در وقت و هزینه و شخصی سازی از مزایای قرارداد هوشمند می‌باشد، اکثر فعالیت‌ها به طور اتوماتیک انجام گرفته و بیشتر واسطه‌ها حذف می‌شوند که باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود. همچنین به دلیل وجود طیف وسیعی از قراردادهای هوشمند، شما می‌توانید یکی از آنها را انتخاب و آن را با توجه به نیازهای خود ویرایش و شخصی‌سازی کنید.  
قراردادهای هوشند، بازاریابی متقابل B2B را بسیار کارامد می‌کند به ویژه برای تأثیرگذاران و وبلاگ‌نوسانی که از پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و یوتیوب برای تبلیغ و شناساندن برندهای شخصی استفاده می‌کنند. دیجیتال مارکتینگ با این گروه از تأثیرگذاران می‌تواند سودآور باشد اما چالش‌هایی دارد، زیرا هیچ شخص ثالثی شرایط قرارداد را تنظیم نمی‌کند و هر فرد هزینه‌های خود را تعیین می‌کند. 
امروزه دیجیتال مارکتینگ موتور تجارت الکترونیک جهانی را تأمین می‌کند و به همین ترتیب باید بر پایه پیشرفته‌ترین و امن‌ترین استخوان‌بندی نسبت به تکنولوژی‌های امنیتی ریسک پذیر گذشته تکیه کند. یکی از بنیانگذاران شرکت ذخیره‌سازی داده مبتنی بر بلاک چین بیان می‌کند: «بلاک چین امکان را برای کلاس جدید خدمات با تکنولوژی قرارداد هوشمند فراهم می‌کند، این تکنولوژی به کسب و کارها در تجارت و محافظت از خودشان کمک می‌کند».

  • شفافیت در قراردادها و نیز مشتریان

 شرکت‌ها می‌توانند از بلاک چین استفاده کنند تا به مشتریان نشان دهند که به چه کسی داده‌های خود را می‌فروشند و از آنجا که این اطلاعات نمی‌تواند کپی و یا تغییر داده شود، شرکت‌هایی که از این تکنولوژی برای ذخیره داده‌های خود استفاده می‌کنند می‌توانند مطمئن باشند که اطلاعاتشان دستکاری (پس و پیش) نخواهد شد. 
ماهیت شفاف داده بلاک چین همچنین می‌تواند باعث ایجاد احساس راحتی در مشتریان شود زیرا شرکت‌ها نمی‌توانند داده‌های خود را دستکاری کنند. این کار به مشتریان می‌گوید که داده‌ها و اطلاعات که آنها در حال مشاهده هستند واقعی و دقیق است و این چیزی است که مشتریان می‌خواهند. به عنوان مثال موتور جستجوی گوگل بخش عمده‌ای از درآمد خود را از فروش داده‌های کاربران به بخش تبلیغات به دست می‌اورد. با استفاده از فناوری بلاک چین، شخص ثالث مانند گوگل حذف شده و با ایجاد رابطه مستقیم بین خریدار و فروشنده، به حفظ حریم خصوصی افراد کمک می‌کند. 

نتیجه‌گیری

بلاک چین مزایایی بسیار زیادی را برای بازاریابان از نظر امنیت، شفافیت، کارایی و عملکرد ارائه می‌دهد. به همین دلیل است که قبول زودهنگام تکنولوژی می‌تواند واقعا تحول بزرگی ایجاد کند. در واقع هدف بلاک چین ایجاد ارتباط مستقیم بین فروشنده و خریدار است و به این دلیل که در دنیای امروزه اینترنت حریم خصوصی افراد در نظر گرفته نمی‌شود و اطلاعات شخصی کاربران به سازمان‌های تبلیغاتی فروخته می‌شود، بلاک چین خواهان حذف افراد واسط می‌باشد.

چگونه Blockchain آینده‌ای جدید را برای دیجیتال مارکتینگ رقم می‌زند؟