8919

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
1397/02/18 - مقالات

انواع نماد اعتماد الکترونیکی، چگونگی ارزیابی و اعطای ای‌ نماد

نماد اعتماد الکترونیک از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک و زیر نظر وزارت صنعت و معدن به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود. این نماد در واقع یک بر چسب دیجیتالی است که دارای اصول و ضوابطی می‌باشد و دریافت اینماد برای وب سایت های فروشگاه اینترنتی که نیاز به راه اندازی سیستم پرداخت آنلاین دارند الزامی است. در صورتی که سایت اینترنتی شما فروش آنلاین ندارد و در آن تراکنش مالی انجام نمی شود، نیازی به دریافت نماد اعتماد الکترونیک ندارید

نماد اعتماد الکترونیک دارای سه نوع برای طراحی سایت فروشگاهی می‌باشد:

  • نماد اعتماد الکترونیک موقت؛ این نوع نماد برای سرعت بخشی به فرایند اخذ این نماد است و طراحی سایت فروشگاهی با حداقل معیارهای موجود مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • نماد دائم تک ستاره؛ پس از اخذ نماد موقت، فرایند بررسی فروشگاه برای اخذ نماد آغاز شده و مرکز توسعه تجارت الکترونیک سایت‌های فروشگاهی را ملزم به رعایت برخی نکات می‌کند و پس از اعمال این معیارها توسط سایت نماد اعتماد الکترونیک دریافت می‌گردد.
  • نماد دائم دو ستاره؛ فرایند دریافت نماد دو ستاره از نظر معیارهای ارزیابی مشابه نماد تک ستاره است با این تفاوت که فروشگاه ملزم به نصب گواهی امنیت ssl در وبسایت فروشگاه برای امنیت بیشتر میان انتقال اطلاعات میان سایت و بازدیدکنندگان می‌باشد. 

مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای افراد متقاضی دریافت نماد، دارای شاخص‌های ارزیابی برای تعیین شرایط احراز می‌باشد که شامل احراز هویت و دریافت تضمین های لازم جهت صدور ای نماد می باشند.


1- اعطای نماد الکترونیکی تک ستاره

در مرحله اول پس از آنکه متقاضی پرونده را تکمیل کرد، روند ارزیابی صلاحیت کسب و کار اینترنتی برای اخذ ای‌نماد آغاز شده؛ بدین صورت که ابتدا آدرس و شماره تماس محل فعالیت کسب و کار اینترنتی راستی آزمایی شده و پس از تصدیق آدرس و شماره تماس توسط وب از سامانه پیمانکار طرف قرارداد با مرکز توسعه تجارت الکترونیک به سامانه نماد ارسال می‌گردد. در مرحله بعد وبسایت فروشگاهی از سه زاویه محتوای وبسایت، فرایند فروش و ثبت سفارش و نیز استاندارد صفحات سایت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. 
محتوای سایت از نظر مدل کسب و کار و خدمات ارائه شده مورد بررسی قرار می‌گیرد. بدین صورت که کالا و خدمات ارائه شده فاقد مجوز یا ممنوعه نباشد، همچنین تصاویر و تبلیغات مغایر با شئونات اسلامی در سایت نبوده و نیز تبلیغات غیر قانونی در سایت درج نگردد. همچنین از آرم دولتی در سایت فروشگاهی مرتبط با بخش خصوصی استفاده نگردد.
در بخش فروش و ثبت کالا مشخصات فنی و کاربردی و نیز قیمت کالا و خدمات عرضه شده درج گردد، همچنین انتخاب کالا و ثبت سفارش به صورت آنلاین با اعلام کلیه هزینه‌ها برای دریافت کالا و یا خدمات موجود باشد. در سایت فروشگاهی باید قبل از ثبت نهایی سفارش پیش فاکتور نمایش داده شود و بعد از خرید کد رهگیری سفارش به خریدار ارائه گردد.
ارزیابی استاندارد صفحات وبسایت بدین گونه است که باید دارای تب یا لینک درباره ما برای آگاهی از اطلاعات هویتی مالک فروشگاه و فهرست مجوزهای اخذ شده، تب یا لینک تماس با ما برای اطلاعات تماس و آدرس فروشگاه و نیز دارای تب یا لینک مقررات و شرایط ثبت سفارش و خرید باشد. شرکت وب 24 با آشنایی کامل به اصول و قوانین مربوط به اخذ نماد اعتماد الکترونیک، طراحی سایت فروشگاهی شما را در سریعترین زمان ممکن انجام داده و بدین صورت نرخ تبدیل سایت را به طور محسوس افزایش می‌دهد.
در مرحله بعد پس از تأیید ارزیابی مراحل درخواست متقاضی نماد اعتماد الکترونیکی، باید کپی برابر اصل کلیه مدارک بارگذاری شده در پرونده خود، تکمیل فرم تعهدنامه و گواهی امضا شده در یکی از دفاتر اسناد رسمی به مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارسال گردد. در آخرین مرحله برای اخذ ای‌نماد صلاحیت فردی متقاضیان ای‌نماد از پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا استعلام می‌گردد.

2- اعطای نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره

علاوه بر احراز شرایطی که در بالا ذکر شد باید وبسایت فروشگاهی در کلیه صفحات سایت،  گواهی امنیتی ssl نصب کند. در اینصورت نماد اعتماد دو ستاره به وی اعطا می‌گردد. گواهی امنیتی SSL بر اساس پروتکل ایمن موجود در اینترنت دریافت می شود و اطلاعات انتقالی در وب سایت، بر همین اساس به صورت ایمن و رمزنگاری شده رد و بدل می شوند. استفاده از پروتکل https باعث می شود که امنیت محتوای سایت های اینترنتی افزایش پیدا کند. 

انواع نماد اعتماد الکترونیکی، چگونگی ارزیابی و اعطای ای‌ نماد