943

جزئیات وبلاگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
1394/04/07 - مقالات

موتور رندر مرورگر چیست ؟

موتور رندر مرورگر که به آن layout engine یا Rendering engine نیز میگویند یک کامپوننت نرم افزاری است که در قلب هر مرورگری قرار دارد و کار ساخت نمای خروجی صفحات را با استفاده از html و CSS بعنوان ورودی بر عهده دارد. بسیاری از مرورگرهایی که میشناسید، از یک موتور رندر یکسان استفاده میکنند ، اما قیافه ظاهری متفاوتی دارند.


نمودار رشد استفاده از موتور رندرهای موجود

وقتی دو مرورگر از یک rendering engine استفاده کنند، خروجی یکسانی از یک کد html و css میدهند. بنابراین اگر شما در زمینه طراحی وب سایت مشغول هستید ، باید صفحات وب را طوری طراحی کنید که کلیه این layout engine ها آنها را به درستی نمایش دهند.

مهم ترین Rendering Engine های موجود:

Trident : این موتور رندری است که اینترنت اکسپلورر (نسخه تحت ویندوز و تحت موبایل) از آن استفاده میکند. نرم افزارهای معروفی مانند ویژوال استودیو، جی تاک،اوت لوک، لایو رایتر نیز از این موتور رندر برای نمایش صفحات HTML استفاده میکنند.

Gecko : این موتور رندر اوپن سورس موزیلا است و فایرفاکس (نسخه تحت PC و تحت موبایل) از این موتور برای نمایش صفحات وب استفاده میکند. مرورگر flock هم تا نسخه 2.5 از این موتور رندر استفاده می کرد. اما ازنسخه 3 به بعد تصمیم گرفته از موتور رندر وب کیت استفاده کند.

WebKit : موتور رندر وب‌کیت را مرورگر کروم گوگل ،مرورگر فلوک نسخه 3 ،مرورگر safari و مرورگر موجود در گوشی های s60 نوکیا استفاده میکنند.

Presto : این موتور رندر توسط کلیه نسخه های قدیمی مرورگر opera (نسخه تحت PC و تحت موبایل) استفاده میشود. اوپرا در نسخه های جدید از موتور رندر وبکیت استفاده میکند.

KHTML : این موتور رندر توسط مرورگر کانکوئرر (مرورگر پیشفرض اکثر نسخه های لینوکس) استفاده میشود.



مقایسه : موتورهای Khtml و Presto و Webkit تحت سیستم عامل سیمبیان هم اجرا میشوند، اما بقیه خیر (البته ممکن است با شبیه سازی نرم افزاری قابل اجرا باشند). همچنین کلیه موتورهای رندر فوق بغیر از Trident که مخصوص IE است نسخه تحت لینوکس و مکینتاش دارند.

گوگل کروم: گوگل در طراحی مرورگر خود از ترفند جالبی استفاده کرده است. مرورگر کروم تنظیمات زیرساختی اش مانند مدیریت proxy و کوکی ها را بر عهده ویندوز گذاشته است ، اما خروجی صفحات را با موتور رندر خودش ایجاد میکند و به کاربر نمایش میدهد. برای امتحان این موضوع کافیست سعی کنید در بخش options مرورگر کروم ، یک پروکــسی فعال کنید. میبینید که با زدن دکمه ی change proxy setting ، برگه ی internet options ویندوز برای شما نمایش داده میشود.

اوپرا : این مرورگر که واقعا در حقش داره ظلم میشه استانداردترین مرورگر موجوده که از حداکثر استانداردهای wc3 پشتیبانی میکنه و تست ACID3 رو موفق تر از بقیه مرورگرها پشت سر گذاشته. حتی نسخه موبایل اوپرا هم امتیاز 98 رو از 100 در تست اسید3 کسب کرده ، اما دلیل رشد کم این مرورگر رو میشه نداشتن یک حامی بزرگ دانست. مرورگرهایی مانند IE , chrome , firefox دارای پشتیبان های بزرگی برای تبلیغ و رواج اون ها هستند، اما اوپرا حامی بزرگی نداره و نرخ رشد چندانی نداره.

موتور رندر مرورگر چیست ؟